DS4 Crossback IS:n koeajossa - Autot - Ilta-Sanomat

Uudehko automerkki tekee itseään tykö – ”karismaattisesti muotoiltu, tyylipuhdas coupé?”

Korotettu maavara, kattokaiteet ja pyöränaukkojen kehykset tekevät pesäeroa normi-DS:ään.

Julkaistu: 1.5.2016 18:49

DS 4 Crossback: Coupén ja katumaasturin risteytys?

DS on vielä Suomessa melko tuntematon automerkki. Näin voi ehkä päätellä pelkästään siitä, että taksikuski kysyy merkkiä auton nähdessään.

Ei ihme, sillä viennissä DS:n päämarkkina-alue on Kiina. Toisaalta ensimmäiset DS-merkkiset autot tulivat Suomeen jo 60 vuotta sitten.

Taakse jääneet näkevät suhteellisen tanakan peräpään.

Citroën palautti DS-mallit vuosikymmenien tauon jälkeen 2010. Sittemmin Citroënin alaisuudesta itsenäiseksi merkiksi lokeroitu DS on PSA-yhtymän puheissa asemoitu premium-merkiksi.

Suomeen on tuotu nyt kaksi mallia: DS 4 Crossbackin ja uudistuneen DS 4:n.

Erittäin asiallinen ohjaamo, mutta premiumin hehkua joutuu etsimään. Ratti tuntuu suuren keskiön vuoksi isommalta kuin se onkaan.

PSA-yhtymä luonnehtii Crossbackia ”karismaattisesti muotoilluksi, tyylipuhtaaksi coupéksi”. Nykysuuntausten mukaisesti myös Crossback vikittelee katumaasturimaisella ulkonäöllään. Tavallisesta DS 4:stä se erottuu korkeamman maavaran, pyöränaukkoja kehystävien listojen, keulan keskiosan ja kattokaiteiden ansiosta.

Kadulle? Kyllä! Maastoon? Tuskin.

Koeajoimme hinnaston alapäähän sijoittuvan So Chic- varustellun Crossback-mallin. Perusvarustelu ei ole niukka, mutta premiumia saa hakea. Ohjaamon alaosissa kopisee kova muovi, mutta näkyvämmät pinnat ovat miellyttävämpää, pehmeämpää materiaalia. Ratti vaikuttaa isommalta kuin se onkaan, kiitos massiivisen keskiön.

Normaalia monipuolisemmin säädettävä häikäisysuoja on mainio yksityiskohta.

Tuulilasi nousee korkealle, miltei kattoikkunamaiseksi. Häikäisysuojaa voi tilanteen mukaan liu’uttaa a-palkin suuntaisesti. Mainiota suunnittelua!

Etuistuimet ovat mukavan pehmeät olematta mitenkään löysät. Takapenkille kipuaminen ja sieltä poistuminen ei käy ihan yksinkertaisesti kapean oviaukon ja korkeahkon kynnyksen takia.

Ajotuntuma on miellyttävän tanakka. Tunnustusta saanut 130-hevosvoimainen Pure Tech -moottori hoitaa asiansa hienosti. Saatavilla on myös 165-hevosvoimainen bensiinimoottori. Dieseliä suosivat voivat valita 1,6- ja 2-litraisen välillä.

Takaoven aukko on kapea. Kahva löytyy oven yläkulmasta.

Käsivaihteisto ei vaihdekepin miellyttävästä, käteen sopivasta golf-pallomaisesta nupista huolimatta vakuuta tarpeeksi. Ajatukset lähtevät harhailemaan automaattilaatikon perään. Sellaisen saa kolmen muun Hatchback-malliversion kanssa, sekä bensiini- että dieselmoottorilla.

Crossback miellyttää silmää ja on mukava ajaa ainakin yhden koeajorupeaman verran, mutta kuinka moni pitää sitä itselleen sopivampana kuin esimerkiksi Audi A3 Sportbackia tai Nissan Jukea?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?