Japanilainen pienemmän kategorian autonvalmistaja Mitsubishi myönsi hiljattain, että se on vääristellyt ilmoittamiaan kulutuslukemia.
Viime viikolla julkisuuteen asian kanssa tullut Mitsubishin johto kertoi, etteivät sen ilmoittamat kulutuslukemat ole olleet japanilaisen testistandardin mukaisesti mitattuja sitten vuoden 2002, eli 14 vuoteen.
Toisin kuin Volkswagenin ensimmäisessä skandaalissa, oli Mitsubishin huijauksessa kyse alunperinkin pelkistä kulutuslukemien vääristelystä. Volkswagen jäi ensin kiinni tiettyjen dieselmoottorien typenoksidipäästöihin liittyvän huijausohjelmiston käytöstä, ja hieman sen jälkeen vielä vääristellyistä kulutuslukemista.
Nyt Mitsubishi on jatkanut sisäistä selvitystyötä. Tuoreimmat löydökset ovat todella synkkää luettavaa. Mitsubishillä huijaus ei nimittäin ole pelkästään parin viime vuoden ongelma, vaan yhtiö on nyt myöntänyt vääristelleensä kulutuslukemia vuodesta 1991 asti.
– Asiakkaat ovat ostaneet autojamme perustuen vääristeltyyn kulutuslukemaan. Emme voi muuta kuin pyytää anteeksi, pääjohtaja Tetsuro Aikawa sanoi lehdistötilaisuudessa.
Suosittu Suomessa
Mitsubishi oli vielä 1990-luvun alussa Suomessa melkoisen suosittu automerkki: Galant oli suosittu työsuhdeauto, samoin pienempiä Lanceria ja Coltia myytiin hyvin.
Sen jälkeen yrityksen mallisto meni samalla tavalla sekaisin kuin muutamalla muullakin japanilaismerkillä. Nyt Mitsubishi on saanut erityisesti katumaasturipalettinsa kuntoon, ja sen ASX:ää ja Outlanderia on myyty viime vuosina taas kohtuullisesti Suomessakin.
Viime viikon ensimmäisissä uutisissa kerrottiin, että Mitsubishi on vääristellyt 625 000 Japanissa suositun, niin kutsunut kei-auton kulutuslukemia jopa 10 prosenttia. Tuoreimpien tietojen mukaan Mitsubishi ei tiedä, kuinka monen automallin lukemia on vääristelty näiden jo aiemmin ilmoitettujen lisäksi, ja onko mukana myös Eurooppaan tai Suomeen tuotuja automalleja.