Automobiili: Museoajoneuvoja koskevat säännöt houkuttavat rahantekoon – onnistuu autolla ja älykännykällä, lakipykälässä porsaanreikä - Autot - Ilta-Sanomat

Automobiili: Museoajoneuvoja koskevat säännöt houkuttavat rahantekoon – onnistuu autolla ja älykännykällä, lakipykälässä porsaanreikä

Museoajoneuvon 30 päivän käyttöraja kiinnostaa liikenteen digitalisoitumisen myötä aivan uudella tavalla, kertoo Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton lehti Automobiili.

Tämä taksiauto ei ole vielä läheskään museoikäinen. Sen sijaan esimerkiksi vuoden 1986 Mercedes-Benz W124 on jo.

27.4.2016 7:56

”Meille toimistolle tulee melkein viikoittain kysymyksiä tai huomautuksia liittyen museoajoneuvojen sallittuihin varusteisiin, ajoaikoihin tai puutteisiin, joita kysyjät ovat joko teillä tai internetin markkinapalstoilla huomioineet”, lehti aloittaa ja summaa pääkirjoituksessaan koko joukon museoajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön liittyviä erikoisuuksia.

Niistä ajankohtaisin liittyy taksiliikennelain määräämään taksilupaan. Museoajoneuvolta sellaista ei nimittäin vaadita.

Lopputuloksena museoajoneuvolla saa kuljettaa ihmisiä ilman taksilupaa eli käytännössä kiertää lain ns. Uber-pykäliä.

Yleisestä harhaluulosta poiketen museoajoneuvolla ei myöskään ole lakiin sidottua 30 päivän ajoaikarajoitetta.

”Sallituista ajoajoista kysellään. On huomattu jopa Trafin asiantuntijalta varmistaa, että se ns. sallittu ajoaika (30 päivää vuodessa) ei ole lain määräämä juttu. Ei niin, se on vakuutusyhtiöiden määräämä. Joku jopa haaveili tämän tiedon turvin tekevänsä museoajoneuvostaan Uber-taksin”, Automobiili kirjoittaa orastavasta ilmiöstä selvästi huolestuneena.

Käytännössä kuka tahansa voi siis lainsäätäjän puolesta ajaa museoautolla kännykän tai muun nettilaitteen avulla tilattavaa Uber-taksia, mikäli vain ilmoittaa tulonsa verottajalle. Ja kuten Automobiili kiertäen toteaa, laillinen taksiyrittäminen onnistuu museoajoneuvolla halvan ns. museovakuutuksen turvin alkuun yhteensä 30 päivän ajan, mutta halutessaan museoautolle voi ottaa myös jatkuvan liikennevakuutuksen.

Käytännössä bisnesideoita rajoittavatkin lähinnä kaluston tekniset ominaisuudet ja kunnostuskulut.

Halvimmillaan museorekisteröidyn auton omistajaksi pääsee tätä nykyä tonnilla-kahdella ja tuoreimmillaan Suomen museoajoneuvokanta edustaa vuosimallia 1986. Kaluston kolmenkymmenen vuoden ikäraja mahdollistaa näin ollen esimerkiksi Mercedes-Benzin legendaaristen W124-taksimallien museorekisteröinnin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?