Autoilija, näin taistelet häikäisyä ja kuumuutta vastaan – tunnetko jo kalvoprosentit ja tiivisteitä puristavan lakanakonstin? - Autot - Ilta-Sanomat

Autoilija, näin taistelet häikäisyä ja kuumuutta vastaan – tunnetko jo kalvoprosentit ja tiivisteitä puristavan lakanakonstin?

Pimeä vuodenaika on takana ja aurinko tulvii lasikattoluukusta sisään. Tulee hiki. Mitä tehdä?

Häikäisysuoja auttaisi tässä tapauksessa. Miten muuten auringon valoa ja lämpöä torjutaan? Lue vinkit artikkelista.

28.4.2016 8:41

Kasvihuoneilmiö on tuttu muualtakin kuin ilmastosta: kesäkuumalla kun aurinko paistaa joko pysäköidyn tai liikenteessä olevan auton ikkunoista sisään, muuttuu umpinainen auto hyvin nopeasti kasvihuonemaisen kuumaksi ja hikiseksi paikaksi.

Toki kaikkiin nykyautoihin on saatavana ilmastointi vähintään lisävarusteena, eikä ilmastoimattomia autoja käytännössä myydä kuin muutamia erikoiskappaleita vuositasolla – esimerkiksi jostain Porschen ratakäyttöön tarkoitetuista autoista ilmastoinnin voi jättää pois – mutta useimmissa tapauksissa ilmastoinnista on hyötyä vain kun auto on käynnissä.

Skoda Superb Combi 1.4 TSI ACT Style DSG: Ilmastointi takaistumella.

Taukoilmastointeja on tarjolla joihinkin kalliimpiin automalleihin, ja esimerkiksi Tesla on varustettu ilmalämpöpumpulla joka pystyy jäähdyttämään auton matkapuhelimen sovelluksesta niin valitessa.

Ilmastointikaan ei tosin poista häikäisystä johtuvia ongelmia, eikä sitä tosiseikkaa, että ikkunasta sisään porottava aurinko nostaa joka tapauksessa tielleen tulevan materiaalin pintalämpötilaa, oli kyseessä sitten auton kyynärnoja, musta nahkapenkki tai t-paidan hihan alta pilkottava käsivarsi.

Ei pelkkää violettia kalvoa

Kun jälkiasenteiset ikkunakalvot saapuivat markkinoille muutama vuosikymmen sitten, ne näyttivät tolkuttoman rumilta. Huonosti asettuvat, yleensä melkoisen taipumattomasta muovista valmistetut ja violetin väriset kalvot tekivät ikkunatummennuksista melkoisen halvan näköiset. Kalvojen ilme viimeisteltiin kotikutoisella asennuksella, jossa kalvon ja lasin väliin jäi enemmän vai vähemmän ilmakuplia.

 Yhden universaalin varjostimen valmistaminen on mahdotonta.

Nykyiset ikkunakalvot ovat selvästi takavuosien yritelmiä kehittyneempiä. Niiden asennus onnistuu jopa kotinikkarilta siistimmin kuin ennen, kunhan muistaa noudattaa ohjeita ja käyttää asennustyöhön enemmän aikaa kuin mitä alun perin on budjetoinut. Myös värejä ja sävyjä on saatavana sen iänikuisen ja halvan violetin ohella ruskean, harmaan, sinisen ja monen eri sävyissä. Lisäksi tummuusasteita on lukuisia.

Kalvoja kaupitellaan prosenttilukemilla, mikä tarkoittaa kalvon läpäisevän valon määrää: 50-prosenttinen kalvo päästää läpi puolet valosta, kun 25-prosenttinen kalvo päästää vain neljänneksen. Mitä pienempi numero, sen tummempi kalvo. Jo 10-prosenttinen kalvo pudottaa sisälämpötiloja selvästi. Lähes kaikkia uusia autoja pystyy tilaamaan myös jo tehtaalta varustettuna tummennuskalvoilla: näiden istuvuus ja laatu on yleensä vielä parempaa kuin jälkiasennuksissa.

Irtovarjostimet

Lapsiperhe matkalla mökille tai mummolaan, tila-auton takaikkunoissa Disney-elokuvien kuvioilla varustetut varjostimet. Irtomalliset varjostimet kiinnitetään yleensä imukupilla tai vastaavilla pikakiinnikkeillä, eivätkä ne varjosta kaikilta osin kovin hyvin.

Koska autojen sivuikkunat ovat mallista riippuen hyvin eri kokoisia, on yhden universaalin varjostimen valmistaminen mahdotonta. Auton suunnan vaihtuessa tai auringon vaihtaessa paikkaa taivaalla, paistaa valo sisään yleensä juuri ikkunankarmin ja varjostimen välistä. Irtovarjostimet ovat halpa, mutta kohtalaisen tehoton ratkaisu.

Joskus näkee hätävararatkaisuna myös ikkunan väliin viriteltyä lakanaa tai vastaavaa, jolla auringonsäteet pyritään blokkaamaan takapenkiltä. Ratkaisu on kyllä tehokas, mutta ikkunan ja sen tiivisteiden väliin kiilattava pyyhe tai tyynyliina yleensä puristaa tiivisteitä kasaan sen verran että ikkunan tiiviys on vähintään vaarassa, jos ei katoa kokonaan.

No, nyt toimii!

Rullaverhot

Monella autonvalmistajalla on pitkään ollut tarjolla takaoviin asennettuja, kiinteitä rullaverhoja. Ne ajavat saman asian kuin tummennuskalvotkin, ja vähän automerkistä riippuen peittävät myös koko sivu- ja neljännesikkunan tehokkaasti. Nämäkin on pitänyt tosin ymmärtää tilata tehtaan lisävarustekatalogista, jälkikäteen niiden asentaminen on varmasti paljon kalliimpaa kuin kalvotus.

Samanlaisesta verkkomaisesta materiaalista on tarjolla myös jälkiasennettavia varjostimia. Brittiläinen Car Shades-niminen yritys valmistaa mallikohtaisia varjostinsarjoja, joita on tarjolla 600 eri automalliin ja yli 40 merkkiin. Toisin kuin imukuppikiinnitteisten suojien, sen tuotteiden mainitaan toimivan myös ikkunat avattuna jopa moottoritienopeuksissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?