Kommentti: Omivatko demarit autoveron alennuksenkin? - Autot - Ilta-Sanomat

Kommentti: Omivatko demarit autoveron alennuksenkin?

Demarit unohtivat mitä sanoivat autoverosta.

20.4.2016 8:39

MTV:n uutiset haastatteli Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajaa Antti Lindtmania koskien liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esitystä uudesta liikennekaaresta.

Mitähän Lindtman oikein sanoi – tai tarkoitti?

Nuori ja nouseva demaripoliitikko Lindtman esiintyi reilu vuosi sitten demarien nokkamiehenä ja antoi kasvot SDP:n linjaukselle autoverosta. Kun kaikki muut puolueet, kuka kärkevämmin, kuka maltillisemmin, vaativat autoveron poistoa tai vähintään keventämistä, oli valtaosa demariväestä tiukasti sitä vastaan.

Demareiden riveistä on matkan varrella annettu merkki- ja mallikohtaisia autoveroesimerkkejä. Lindtmanin puoluetoveri Satu Taavitsainen on maininnut eduskunnassa ”hyvätuloisen omistaman uudenkarhean päästömanipuloidun Skoda Octavian”. Lindtman kysyi vuoden 2015 budjettikeskustelussa eduskunnassa ”olisivatko perussuomalaiset valmiita antamaan veroedun henkilölle, joka kolmen vuoden välein vaihtaa uuteen Bemariin ja saa veroetuna keskipalkkaisen ihmisen kolmessa vuodessa maksamat verot yhteensä.”

Lindtman on nostanut myös autoveromiekkailussaan kärkeen myös ”Wahlroosin Jaguarit”.

Eilen MTV:n uutisissa haastateltu Lindtman kävi kovin sanoin liikenneministerin liikennekaariehdotuksen kimppuun. Tieliikenteen ja sen elinkeinojen kokonaisvaltainen uudistus sai Lindtmanilta odotetun tylyn tuomion. Erityisesti demaripomon hampaisiin joutui tieverkon ehdotettu yhtiöittäminen ja siitä seuraava autoilun veronkannon rakenteellinen muutos.

”Jos puolitoista vuotta pidetään löysässä hirressä, että otetaanko tiemaksut, mitä käy esimerkiksi autoverolle? Pelkään, että hyvin käyntiin lähtenyt autokauppa, joka saatiin vauhtiin Antti Rinteen esittämällä romutussetelillä, se saattaisi pysähtyä”, Lindtman totesi MTV:lle.

Tosiasiassa kesällä 2014 tuore valtiovarainministeri Antti Rinne tarttui toimeen hieman toisenlaisella otteella. Hallituksen esitys romutussetelistä oli ollut jo hyvän aikaa valmiina ja annettu lausuntokierrokselle. Valtiovarainministeri Antti Rinne kuitenkin pudotti tietoisesti ehdotuksen romutuspalkkion pois seuraavan vuoden budjetista.

 Aikookohan Lindtman kohta omia myös vuoden alusta alkaneen autoveron alennusprojektinkin omiin tai demarien nimiin.

Syksyllä 2014 Rinne tuli kuitenkin erityisavustajansa saattelemana toisiin ajatuksiin, ja ymmärsi yskän romutuspalkkion tarpeellisuudesta. Valtiovarainministeriön virkamiesten aiemmin palkkioprojektia vastaan käännyttämä Rinne kaivoi romutuspalkkioehdotuksen paperikorista ja sujautti sen takaisin ohjelmaan.

Romutuspalkkiokokeilu alkoi loppukesästä 2015, ja se tuotti valtion kassaan sekä autovero- että arvonlisäverotuloja kymmeniämiljoonia euroja enemmän kuin mitä valtio sijoitti siihen rahaa.

Toki Rinne oli tuolloin vielä aloitteleva ja kokematon valtiovarainministeri, mutta laskelmatkin nähtyään ministerin olisi pitänyt määrätietoisesti pitää kiinni romutuspalkkiokokeilun sisällyttämisestä vuoden 2015 varsinaiseen budjettiin ja ohjelmaan.

Kun autoveron alennuksesta päätettiin viime vuonna, totesi puolestaan Antti Lindtman autoveron alennuksen kertovan hallituksen arvovalinnoista: leikataan sieltä ja täältä, mutta on varaa alentaa kuitenkin autoveroa.

Aikookohan Lindtman kohta omia myös vuoden alusta alkaneen autoveron alennusprojektinkin omiin tai demarien nimiin – sekin nimittäin on tuonut valtion kassaan jo 18 miljoonaa euroa enemmän verotuloja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?