Etujärjestö tyrmää uuden 10000 euron tulorajan sekä alle 3,5-tonnisten pakettiautojen vapauttamisen tavaroiden kuljettamiseen - Autot - Ilta-Sanomat

Etujärjestö tyrmää uuden 10000 euron tulorajan sekä alle 3,5-tonnisten pakettiautojen vapauttamisen tavaroiden kuljettamiseen

SKAL ry:n mukaan liikenneministeri Anne Bernerin eilen julkisuuteen tuoma uusi liikennekaari on luomassa tavaraliikenteeseen kahdet markkinat.

Liikenneministeri Anne Bernerin esitys vapauttaisi tavaroiden - ja osin myös henkilöiden - kuljettamisen esimerkiksi kuvan kaltaisella ns. tonniluokan pakettiautolla.

19.4.2016 10:01

Liikenne- ja viestintäministeriön liikennekaari-esitys sisältää tavaraliikennelupien poistamisen alle 3,5 tonnin pakettiautoilta sekä nopeudeltaan enintään 40 km/h traktoreilta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä luvat tulisi säilyttää.

Etujärjestön mukaan liikennelupa takaa, että kuljetuspalveluiden tuottajat ovat ammattilaisia, jotka hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteensa.

Suomessa toimii luvanvaraisessa liikenteessä 6 500 pakettiautoa, jotka kerryttävät vuosittain arvonlisäveroineen yli 230 miljoonan tuotot valtiolle. Pakettiautoliikenteen kustannuksista 2/3 koostuu kuljettajan työkustannuksista*.

Lupavelvoitteen poistuessa kuljetusmarkkinat avautuvat toisesta EU- tai ETA-maasta tulevalle pakettiautoliikenteelle. SKAL ry:n huolena on, että myös kotimainen pakettiautokalusto voi siirtyä verotukseltaan matalamman tason maihin.

”Kummassakin tapauksessa menetämme kotimaista elinkeinoa, verotuottoja ja työpaikkoja ulkomaille. Näin suuri muutos edellyttäisi vaikutusarviointia, joka puuttuu esityksestä”, SKAL ry:n johtajiston allekirjoittama tiedote summaa.

Ministeriön esityksessä odotetaan pakettiautojen lupien poistamisen johtavan edullisempiin kuljetuspalveluihin erityisesti jakeluliikenteessä. Kuljetusmarkkinoilla sallittaisiin myös yksityishenkilöiden harjoittama pienimuotoinen - alle 10 000 euroa vuodessa - kuljetustoiminta.

”Tätä ansiotulorajaa olisi mahdotonta valvoa, ja toimialalle syntyisi selkeästi kahdet markkinat. Tällainen lopputulos on vältettävä! SKAL ei näe pakettiautoliikenteen tavaraliikennelupia esteenä kehittää edullisia, mobiilisti tarjottavia kuljetuspalveluita”.

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mielestä LVM:n esitys ei myöskään tue kotimaista yrittäjyyttä eikä kansantaloutta. Lehtonen ihmettelee myös traktoreiden vapauttamista tavaraliikenneluvasta, sillä säännös otettiin lakiin alle kaksi vuotta sitten yhdenvertaisten kuljetusmarkkinoiden nimissä.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 600 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä.

*Kuorma-autoliikenteen kustannusindeksi 2/2016.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?