Kokoomus kannattaa Bernerin esitystä: ”Vaikea sanoa, mitkä motiivit perussuomalaisilla on” - Autot - Ilta-Sanomat

Kokoomus kannattaa Bernerin esitystä: ”Vaikea sanoa, mitkä motiivit perussuomalaisilla on”

Pienessä maassa pitää olla mahdollisuus joustaa normeista, sanoo kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Mäkelä.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Mäkelä.

19.4.2016 5:15

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Mäkelä kertoo kokoomuksen kannattavan liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) esitystä taksiliikenteen säännöstelyn purkamisesta. Hallituksen riveihin repesi riita, kun ulkoministeri Timo Soini (ps) ilmoitti, ettei perussuomalaiset hyväksy Bernerin esitystä.

– Taksiyrittäjän lupavaatimus säilyy ja taksinkuljettajalla täytyy edelleen olla ajolupa. Nuhteetonta rikostaustaa vaaditaan edelleen ja vaatimusta jopa tarkennetaan. Tämä on välimalliratkaisu, eikä se merkitsisi suoranaista vapauttamista, Mäkelä sanoo.

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan mukaan kokoomuksessa ajatellaan, että Suomeen pitäisi saada Uber-kuljettajille samanlainen järjestelmä kuin Virossa, jossa verot voi tilittää mobiilisovelluksen avulla.

– Käytännössä välityspalvelulle tulisi velvollisuus selvittää, että sen kautta toimivilla kyydintarjoajilla on liikennelupa. Jos ne harjoittavat ei-ammattimaista toimintaa ja kokonaistulot ovat alle 10 000 euroa vuodessa, siihen ei tarvittaisi lupaa, Mäkelä sanoo.

Mäkelä huomauttaa, että taksiliikenteen sääntelyn vapauttaminen on vielä hallituksessa keskeneräinen asia.

– Kokoomus pitää tärkeänä, että jatkossakin liikennepalvelut taataan myös haja-asutusalueille, kävi tässä sitten miten tahansa. Se on olennaista koulukyytienkin kannalta, että meillä on taksiliikennettä ympäri Suomen.

Mäkelän mukaan on tärkeää, että Suomeen saadaan joustavuutta.

– Täällä on tosi tiukka normisto, jonka mukaan täällä on toimittu. Pienessä maassa pitää olla mahdollisuus joustoon. Liikennemarkkinoilla pyörii vuosittain 25 miljardia euroa ja siitä yksityistalouksien kuluttama määrä on 18,5 miljardia euroa. Se on aika iso summa, jota voidaan miettiä uudelleen, miten se käytetään.

– Varmaan osa siitä edelleen menee yksityisautoiluun, mutta jos voidaan joukkoistamisen muotoja ottaa käyttöön, niin varmaan tulee uusia toimintatapoja ja -malleja, Mäkelä sanoo.

”Tarkoitus on, ettei kukaan toimi eri säännöillä”

Perussuomalaisten ja liikenneministerin välille kehkeytynyttä eripuraa Mäkelä kommentoi varovaisesti.

– Se on tietysti varmaan sellaista keskustelua, jota on hyvä käydä hallituksen sisällä. Tämä on iso kokonaisuus ja olen ymmärtänyt, että perussuomalaiset on torppaamassa vain tätä yhtä osaa. Tietysti keskustelua on hallituksessa käyty jonkun verran jo aiemmin, mutta minkä takia julkisuudessa täytyy käydä tätä keskustelua, niin en tiedä, mikä sen tarkoitus on, Mäkelä muotoilee.

Mäkelän mukaan hallitus odottaa liikenneministerin esitystä ja katsoo sitten, mihin keskustelu etenee.

– Vaikea sanoa, mitkä motiivit perussuomalaisilla on lähteä heti näin jyrkästi tuomitsemaan näitä ajatuksia. Aina kun on kyse näin isoista muutoksista, niin se herättää huolta ihmisissä. Sen vuoksi tässä aika laajassa yhteistyössä on ollut Taksiliitto mukana kehittämässä tätä mallia. Tarkoitus on, ettei kukaan toimi eri säännöillä.

Taksiliikenteen lupa- ja määräsäännöstelystä luopumisen ohella maanantaina uutisoitiin, että liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää selvityksen valtion väylien yhtiöittämisestä. Ministeri Berner kertoi tiedotustilaisuudessa, että jatkossa asiakas maksaisi käyttämistään palveluista. Tähän esitykseen Mäkelä ei halua ottaa kantaa.

– Se on keskeneräinen asia. Olen ymmärtänyt, ettei se suoranaisesti liity tähän tänään esiteltyyn liikennekaareen. Paljon se antaisi mahdollisuuksia yhteiskuntatalouteen, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaisi, se saadaan selville, kun kuullaan selvityksen tulokset.

– Enemmän se herättää kysymyksiä tässä vaiheessa kysymyksiä kuin vastauksia, Mäkelä pohtii.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?