Maksaako autoilija tiestön toiseen kertaan? Autoliitto Bernerin esityksistä: ”Tiemaksuista tulisi uusi vero” - Autot - Ilta-Sanomat

Maksaako autoilija tiestön toiseen kertaan? Autoliitto Bernerin esityksistä: ”Tiemaksuista tulisi uusi vero”

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo uudistaa liikenneverkon kehittämisen ja rahoituksen.

19.4.2016 5:16

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli suunnitelmia maanantaina tiedotustilaisuudessa, jonka voit katsoa yllä olevalta videolta.

Bernerin mukaan tavoitteena on luoda taloudellisesti kestävä toimintamalli, joka tarjoaa keinot liikenneverkon pitkäjänteiseen ylläpitoon ja kehittämiseen.

Hankkeen aikana selvitetään voisiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö.

– Tässä ei ole kysymys liikenneviraston yhtiöittämisestä vaan valtion väyläomaisuuden sijoittamisesta uuteen yhtiöön, ministeri Berner tarkensi.

Tämän liikenneverkkoyhtiön olisi tarkoitus rahoittaa toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla.

Autoliiton mukaan esitys herättää kysymyksen: Maksaako autoilija tiestön toiseen kertaan?

– Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Näitä rahoja valtio käyttäisi Bernerin esityksen mukaan maahanmuuton, koulutuksen, velanmaksun sekä muiden yhteiskunnan menojen maksamiseen.

– Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Bernerin mukaan asiakkaan etu taas olisi muun muassa se, että jatkossa asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista.

Autoliitto puolestaan muistuttaa, että autoilijat maksavat jo nyt omat matkansa ja paljon päälle. Tieliikenteestä kerärään veroja moninkertaisesti se määrä, joka tiestöön käytetään.

– Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.

Autoliitto näkee tiemaksuissa uuden veron.

Niemisen sen näkemyksen mukaan Bernerin esitysten taustalla on sama ajatus, kuin Jorma Ollilan työryhmällä oli aikanaan.

– Mutta syötti on vaihdettu. Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen kysyy.

Bernerin mukaan väyläomaisuuden yhtiöittäminen vapauttaa toista kymmentä miljardia euroa rahaa budjetin kehyksiin. Valtion kehyksestä jäisi pois muun muassa perusväylänpito ja muita liikennemenoja noin kahden miljardin euron edestä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?