Isoa uudistusta esitetään: Uusi maksu teiden käyttäjille – ”asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista” - Autot - Ilta-Sanomat

Isoa uudistusta esitetään: Uusi maksu teiden käyttäjille – ”asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista”

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esittää taksiliikenteen lupa- ja määräsäännöstelystä luopumista sekä säännösten karsimisesta.

18.4.2016 13:02 | Päivitetty 18.4.2016 16:03

Bernerin mukaan taksiliikenteessä edellytetään silti jatkossakin lupaa.

– Lupa ehdotetaan myönnettäväksi yrityksille, kun aikaisemmin lupa on ollut kuljettaja- ja autokohtainen. Uudistus mahdollistaisi kasvun ja toiminnan kehittämisen myös uusille alueille, Berner sanoi tiedotustilaisuudessa tänään.

Samalla perinteinen taksiliikenne, joka perustuu henkilökuljetukseen, muuttuisi.

– Yritys voisi monipuolistaa toimintaansa yhdistämällä kuljetuksiin esimerkiksi postia ja muuta tavarankuljetusta, Berner sanoi.

Taksikuljettajan vaatimukset eivät muuttuisi.

– Edelleen tarvitaan ajo-oikeus, ei saa olla syyllistynyt rikoksiin ja liikennerikkomuksiin eikä sellaisiin rikkomuksiin, jotka liittyvät nuorten ja lasten kanssa työskentelyyn

Hinnoittelu olisi jatkossa vapaata, kun nyt taksikyytien hinnat määrittää valtioneuvosto.

– Hinnoittelu on avointa. Yrittäjät saisivat itse määritellä hintansa.

Bernerin mukaan uudistuksessa Kelalle ja kunnille syntyy uusia ja entistä edullisempia mahdollisuuksia tarjota kuljetuspalveluita.

Bernerin mukaan taksiliikenne on miljardin euron kokonaisuus, jossa yhteiskunnan rahaa on puoli miljardia euroa.

Valtion väylät yhtiöitetään

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää valmistelun liikenneverkon kehittämisen ja rahoituksen uudistamiseksi. Tavoitteena on luoda taloudellisesti kestävä toimintamalli, joka tarjoaa keinot liikenneverkon pitkäjänteiseen ylläpitoon ja kehittämiseen.

Hankkeen aikana selvitetään voisiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö. Valmistelun tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.

– Tässä ei ole kysymys liikenneviraston yhtiöittämisestä vaan valtion väyläomaisuuden sijoittamisesta uuteen yhtiöön, ministeri Berner tarkensi tiedotustilaisuudessa tänään.

Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.

– Uudistuksen tarkoituksena on tuoda kestävyyttä ja uusia mahdollisuuksia liikenneverkon investointien rahoittamiseen. Asiakkaan etu olisi muun muassa se, että jatkossa asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista, ministeri Berner sanoo hankkeen tavoitteista tiedotteessaan.

Berner vertasi muutosta teleoperaattoreihin.

– Valtio ei ole osallistunut enää verkkojen rakentamiseen eikä se olisi siihen budjettiraameissa pystynytkään.

Ministeri Bernerillä oli tarjota vain vähän konkretiaa, miten valtion infrayhtiö keräisi käyttömaksut autoilijoilta. Näin Berner kertoo asiasta ISTV:n videolla.

Bernerin mukaan mitään paikannuslaitteita, seurantalaitteita tai tietulleja ei ole tulossa.

Maksut perittäisiin mobiilisti, vähän samaan tapaan kuin kännykkäoperaattorit tarjoavat asiakkailleen kuukausipaketteja ja kuukausimaksuilla operaattorit rahoittavat itse oman verkkonsa rakentamisen.

– Se perustuu todennäköisesti hyvin pitkälti mobiiliratkaisuihin, jotka pystyvät autosta laskemaan kilometrit, tai omaan ilmoitukseen, Ne ovat asioita, joita meillä on vuosi aikaa selventää, Berner sanoi.

Hän vertasi uudistusta myös Finaviaan, joka on valtion 100-prosenttisesti omistama lentokenttäoperaattori. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaan lentoasemalle investoidaan miljardin euron edestä ja rahoituksesta vastaavat ulkopuoliset rahoittajat sekä lentokentän käyttäjät maksamalla Finavialle erilaisia maksuja.

Berner hämmästeli huhuja

Bernerin mukaan väyläomaisuuden yhtiöittäminen vapauttaa toista kymmentä miljardia euroa rahaa budjetin kehyksiin, Valtion kehyksestä jäisi pois mm. perusväylänpito ja muita liikennemenoja noin kahden miljardin euron edestä.

– Samalla summalla voidaan laskea liikenteen verotusta. Jokaisen verotus laskee ja jokainen voi itse päättää osallistuuko hän infrahankkeiden kehitykseen, Berner sanoi.

Berner kummeksui julkisuudessa liikkuneita tietoja, joiden mukaan hallitus haluaa yksityistää väylät. Hän korosti, että yhtiöittäminen ei ole yksityistämistä. Hän muistutti, että jokainen hallitus on rakentanut yhtiöitä.

Hän korosti, että suuri uudistus on vasta alkuvaiheessa.

– Hanke ei ole vielä valmis, mutta hallituksessa on yhteinen tahtotila selvittää tämä mahdollisuus tämän ja ensi vuoden aikana.

Valmista voisi olla Bernerin mukaan aikaisintaan syksyllä 2017. Sitä ennen hallitus lupaa tehdään laajat analyysit esimerkiksi hankkeen vaikuttavuudesta, rahoituksesta ja työntekijöiden asemasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?