Autot

Lexus RC 300h: Kuin silkkiseen iltapukuun sujahtanut muodokas malli

Julkaistu:

KOEAJO
Lexus RC 300h korostaa ympäristöystävällistä liikkumista.
Lexus on Suomessa lähinnä erottuva poikkeus, jonka kappalemääräinen edustus maassamme jää vähäiseksi. Toisaalta harvinaisuus tietenkin lisää mielenkiintoa.

Muualla Euroopassa Lexus-brändillä menee tällä hetkellä nousujohteisesti. Kun uutta RC 300h -hybridicoupéta katsoo, on se helppo ymmärtää. Autohan on suorastaan näyttävä.

Muotoilusta RC kerää pisteet kotiin, ja näyttävyyttä korostaa vielä erikoisesti hehkuva punainen väri. Toisin kuin jotkin toiset Lexus-uutuudet, esimerkiksi tuore RX-malli, kirveellä veistetyt linjat on nyt unohdettu ja niiden sijaan on panostettu sulaviin muotoihin.

Vertauksena voisi todeta, että RC 300h on lähes kuin silkkiseen iltapukuun sujahtanut muodokas malli. Viettelevät linjat viestivät, että tämäkin Lexuksen malli on tehty erottumaan.

Sitten muutama tärkeä luku. Kun kyseessä on Lexus ja vieläpä menevä kaksiovinen coupé, on hinta varmasti kova? Ei niinkään. RC 300h Hybrid A:n lähtöhinta osuu pyöreästi 52 000 euron tuntumaan. Kokonaishinnassa on autoveroa noin 8 300 euroa, eli autonostaja ei joudu maksamaan erityisen suurta rangaistusta siitä, että päätyy urheilulliseen autoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miten se on mahdollista?

Vastaus piilee tietenkin CO2-päästöissä, jotka ovat tässä autossa alhaiset: yhdistetyn kulutuksen päästöarvo on vain 108 grammaa kilometrille. Sen selityksenä on taas Lexuksen ja emoyhtiö Toyotan timantinkova hybridiosaaminen, jota on harjoiteltu pian jo 20 vuotta. Niinpä Lexus ottaakin RC 300h:ssa hybridin eduista kaiken irti. 108 gramman lukemaan yltää tosin vain alin, Comfort-varustetason malli.

Pieniä pettymyksiäkin autoon mahtuu, ja huomattavin niistä on ulkonäköön nähden mieto suorituskyky. Kiihtyvyys ei ole missään nimessä räjähtävää vaan lähinnä notkeaa. Enemmän voimaa tarvitseville Lexus valmistaa RC F -mallia, jota vauhdittaa 5,0-litrainen V8-moottori. Tuota mallia ei tosin ainakaan toistaiseksi tuoda Suomeen.

Kevyistä vauhtivaroista huolimatta autoa on miellyttävä ajaa. Hybridivoimalinja on toiminnaltaan äärimmäisen sulavaksi hiottu, ja taajamissa voi käyttää päästötöntä sähköajoa hyödykseen.

Portaaton automaatti toimii viiveettä, mutta ei tarjoa juurikaan moottorijarrutusta, mikä liittyy hybriditekniikkaan. Toisaalta auton ajodynamiikka ja luisteonesto on säädetty siten, että sen saa talviliukkailla takavedon myötä houkuteltua nautittavaan, mutta hallittuun sivuluisuun kaasunkäyttöä annostelemalla. Kerrankin hybridi, jota on kiva ajaa!

Comfortista seuraava, Executive-varustetaso maksaa reilut 4 000 euroa lisää, ja sillä saa nahkaverhoilun, mukautuvan tasanopeuden säätimen ja muun muassa pysäköintitutkat eteen sekä taakse. Kuten koko voimalinja, mukautuva tasanopeuden säädin toimii todella pehmeästi ja muu liikenne hyvin huomioiden.



Mikäli haluaa RC 300h:n erilaiset ajovalintatilat ja muita erikoisempia herkkuja käyttöönsä, täytyy valita toiseksi kallein F Sport -varustetaso, joka on jo yli 10 000 euroa lähtötasoa kalliimpi. Tuossa vaiheessa hinta alkaa jo karata horisonttiin auton suorituskyvyn huomioiden.

Lexus RC 300h on muodikas hybridi-coupé, jonka urheilulliset ominaisuudet rajoittuvat lähinnä menevään näyttävyyteen. Se tukeutuu etenkin erottuvaan muotoiluun, ylellisyyteen ja älykkäisiin tekniikoihin. Vaikka auton koeajorupeama osui talvikeleille, ei RC 300h ole missään nimessä autona menneen talven lumia. Se on ennemmin yksi tämän kevään ensimmäisistä, näyttävistä kukkasista.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive


MOOTTORI R4, 2 494 cm³, 133 kW (181 hv)/6 000 r/min, 221 Nm/4 200–5 400 r/min, sähkömoottori 105 kW (143 hv), 300 Nm, järjestelmän yhteisteho 164 kW (223 hv)
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 190 km/h
KULUTUS 4,9 l/100 km 95E10
CO2-PÄÄSTÖT 113 g/km
VOIMANSIIRTO A1, takaveto
MITAT p 4 695, l 1 840, k 1 395 mm, akseliväli 2 730 mm, omamassa 1 775 kg, tavaratila 366 l, tankki 66 l
HINTA 56 684 euroa

Kiitämme

Muotoilua ja pieniä päästöjä

Sulavatoimista voimalinjaa

Moitimme

Mietoa suorituskykyä

Vaatimatonta sisäilmettä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt