IS testasi kiinalaisen kohurenkaan: Voiko näin paljon halvempi rengas olla ajossa oikeasti hyvä? – lue loppuraportti - Autot - Ilta-Sanomat

IS testasi kiinalaisen kohurenkaan: Voiko näin paljon halvempi rengas olla ajossa oikeasti hyvä? – lue loppuraportti

Kiinalaisen kohurenkaan talvi on takana.

Testirenkaat asennettiin autoon viime marraskuussa.­

9.4.2016 13:44

Vannetukku mainosti viime syksynä, että sen maahantuoma, Kiinassa valmistettu ja suomalaista insinöörityötä oleva nastarengas olisi parempi kuin parin vuoden takainen Nokian valmistama Hakka 7 -nastarengas.

Kun Triangle Ice Link -rengas oli vielä nokialaista selvästi halvempi, IS päätti ottaa kiinalais-suomalaiset Trianglet talveksi testiin. Kokoa 225/45R17 -kokoa olevat Triangle-nastarenkaat asennettiin testiautona toimineeseen muutaman vuoden takaiseen nelivetoiseen BMW.n 3-sarjalaiseen.

Hinta-laatusuhteeltaan Trianglet tuntuvat järkivalinnalta.­

Tarkoituksena oli kokeilla kuluttajalähtöisesti eli kuljettajien subjektiivisiin arvioihin perustuen sitä, miten kyseiset renkaat selvityvät Suomen talvesta.

Tärkeä pointti IS:n kestotestissä oli nimenomaan hinta. Kun Trianglen talvirengassetti edellä mainitussa koossa maksaa noin 400 euroa, Nokian Hakkapeliitta 7 voi maksaa jopa kaksinkertaisesti tai enemmänkin. Nokian uutuusmalli 8 on vielä tätäkin kalliimpi. Kysymys kuului, voiko näin paljon halvempi rengas olla ajossa oikeasti hyvä?

Korostettakoon, että missään vaiheessa kestotestiä Trianglen rengasta ei verrattu tieteellisesti mihinkään muuhun renkaaseen, vaan tarkoituksena oli todentaa vain se, pärjääkö halvalla renkaalla Suomen talvessa ja siihen liittyvissä ääritilanteissa.

 Yhtään kertaa Trianglet eivät käyttäytyneet yllättävästi tai epäkelvosti.

Testirenkaat asennettiin autoon marraskuun 4. päivänä 2015. Kumit saivat väistyä kesärenkaiden alta melko tarkkaan viiden kuukauden kuluttua, huhtikuun ensimmäisinä päivinä. Matkaa renkaille kertyi talven mittaan noin 15500 kilometriä. Sinä aikana ne kestivät kulutusta erittäin hyvin, sillä pintaa renkaista lähti alle millimetrin verran. Ilmanpaineita seurattiin tarkasti koko taipaleen ajan.

Kaikkiaan Trianglet olivat runsaan 15 000 ajokilometrin jälkeen siinä kunnossa, että ne ovat täysin kelvolliset auton alle seuraavanakin talvena. Muutenkin kokemukset renkaista ovat kokeen puitteissa varsin myönteiset.

Vaikea on sanoa, ovatko Trianglet huomattavasti paremmat vai huonommat joillain osa-alueilla kuin Vannetukun omissa testeissä mainitsemat nokialaiset, mutta varmaa on, että kiinalaisilla pärjäsi erittäin hyvin niin tiukoissa jarrutuksissa kuin väistöissäkin.

Kiinassa valmistetut 225/45R17 -kokoiset Trianglet käyttäytyivät kaikissa talven aikana eteen sattuneissa ajotilanteissa johdonmukaisesti. Test Worldin suorittamissa mittauksissa rengas ei kuitenkaan yltänyt ääritilannekäytökseltään Nokian Hakkapeliittojen tasolle.­

Yhtään kertaa Trianglet eivät käyttäytyneet yllättävästi tai epäkelvosti. Renkaat tuntuivat myös mukavilta alla, eivätkä nastat pitäneet pahaa meteliä. Jokainen nasta oli testin loputtua paikoillaan, vaikka testiautolla myös kiihdyteltiin väliin reippaasti. Melua mitattiin testin edetessä ja se nousi ajan myötä pari desibeliä tasaisella asfaltilla ajettaessa.

Kaikkiaan Trianglet tarjovat käyttökokeen perusteella hyvin vastinetta rahalle, mikä on tärkeä seikka suomalaisille autoilijoille, jotka ovat tottuneet maksamaan renkaista valitettavan paljon. Markkinoilta löytyy kyllä suorituskykyisempiäkin renkaita, mutta normaalin järkevään ajoon Trianglet riittävät aivan mainiosti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?