Virolaislehti: Tästä syystä 300 euron minimipalkalla elävällä virolaisella voi olla yli 50 000 euron hintainen luksusauto

Julkaistu:

viro
Virossa ilmestyvä Pealinn-lehti kertoo Tallinnassa pidetyn veroseminaarin yhteydessä paljastuneista virolaisyrittäjien autokikkailuista.
”Viron veroympäristö vuonna 2020” -nimisessä seminaarissa kävi lehden mukaan ilmi, että yli 50 000 euron hintaisten eli virolaisittain erittäin kalliiden luksusautojen käyttäjät ovat tyypillisesti viralliselta statukseltaan erittäin pienituloisia, suorastaan köyhiä.

Ei ole harvinaista, että yli 50 000 euron työsuhdeautolla ajaa yrittäjä, jonka tulot ovat vain 300–400 euroa kuussa, lehti kirjoittaa.

Taustalla on Viron kevyt yritysverotus eli käytännössä se, että virolaisyritykset joutuvat maksamaan veroa vasta kun ne jakavat tuottamansa voiton ulos. Tämä kannustaa ostamaan yritysten nimiin kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta; niin sijoitustuotteita, käyttötavaraa, asuntoja kuin autojakin.

–  Viroon rekisteröidyistä uusista autoista ostetaan yritysten nimiin peräti 60 prosenttia. Ja kun puhutaan premium-brändeistä, on osuus jopa 85 prosenttia, kertoo Viron valtiovarainministeriön analyytikko Madis Aben.

 

Autoista ostetaan yritysten nimiin peräti 60 prosenttia.

Tyypillisesti kalliin auton hankkineessa virolaisfirmassa on vain yksi omistaja eikä yhtään työntekijää, Pealinn-lehti jatkaa.

Suomen raskaan autoveron vuoksi viisikymmentätuhatta euroa on virolaisessa autokaupassa paljon suurempi raha kuin Suomessa.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Skodan lippulaivamalli Superb irtoaisi virolaiskaupasta Active-tason perusvarustein tasan 17 990 euron hintaan. Meillä samasta Skodasta saa hinnaston mukaan pulittaa noin kymppitonnin enemmän.

Ensimmäisenä virolaisyrittäjien autokikkailusta kertoi Suomessa Tallinna24.

Jutusta poistettu virheellinen maininta virolaisesta alv-vähennysoikeuskäytännöstä.

Ota kantaa

Oletko kateellinen virolaisille?

Monestakin eri asiasta 43% Vain muutamista pikkujutuista 20% En oikeastaan lainkaan 37%
Ääniä yhteensä 45878

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt