Autot

Tätä Hondaa vispataan keppijazzin tahtiin

Julkaistu:

KOEAJO
Honda Jazz on tilava, mutta se vaatii manuaalina tiuhaa hämmentämistä.
Fuusiojazzista puhutaan silloin, kun eri musiikkityylien elementtejä yhdistellään vapaasti.

Hondankin Jazz on ollut omalla tavallaan automaailman fuusio: tullessaan se yhdisteli uudella tavalla pikkuautoluokan ulkomitat ja monikäyttöiset, avarat sisätilat.

Nyt Honda Jazz on siirtynyt kolmanteen sukupolveensa ja auto on rakennettu täysin uusiksi.


Tuoreen perusrakenteen akseliväli on nyt 2,53 metriä, eli senttejä on kolme enemmän kuin ennen. Tuttuun tapaan kaikki tarjolla oleva tila on otettu kuljettajan ja matkustajien käyttöön, mikä tarkoittaa moottorin ja muun tekniikan siirtämistä mahdollisimman ulos matkustamosta. Ihminen on Hondan ideassa keskiössä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Käytännössä tilaa onkin hämmästyttävän paljon. Etupenkeillä pitkät henkilöt tosin joutuvat hieman tinkimään jalkatiloistaan, mutta muuten tunnelma on varsin avara. Tässä auttavat myös auton suurehkot lasipinnat.

Takaistuimella sama meininki jatkuu: jalkatila on kasvanut entisestään, eikä polvia tarvitse kovin helposti varoa lyövänsä etuistuimen selkänojaan.

 

Tämä kaikki siis alle nelimetrisessä autossa!

Pääntilaa autossa on sen muodosta johtuen mukavasti, mutta tavaratilan laajennettavuus edustaa huippuluokkaa. Kun takaselkänojan taittaa alas, mukaan mahtuu jopa yli 1,5-metrinen kappale. Etuistuimen selkänojan taittamalla pisin kuljettava esine voi olla lähes 2,5-metrinen. Tämä kaikki siis alle nelimetrisessä autossa!

Uudessa Jazzissa hyrrää Hondan filosofian mukainen 1,3-litrainen pikkupata. Se on aavistuksen entistä puhdikkaampi, mutta yhä ahtamaton. Ratkaisu konkretisoituu pienenä vääntönä, mikä taas aiheuttaa tiheää vaihtamistarvetta. Kuvaavaa on, että ylin vaihde on sopiva kytkettäväksi jo 55 kilometrin tuntinopeudessa. Kuudes vaihde onkin sitten yllättäen todella pitkä matkavaihde.


Kaupunkiliikenteen haltuun otossa helpottavat onneksi vakiovarusteena tulevat hätäjarrutus- sekä mäkilähtöavustin. Kaupungeissa ja taajamissa Jazz onkin omimmillaan, sillä moottoritiellä auton voimavarat ja suuntavakaus alkavat ajoittain varoitella rajoistaan.


Honda Jazz on saatavana kolmena varustetasona, joista alin on 16 814 euron hintainen Trend. Kohtuulliseen lähtöhintaan sisältyvät ilmastointilaite, tasanopeudensäädin, kaikkien ovien sähkökäyttöiset ikkunannostimet, sähkösäätöiset peilit, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä Bluetooth-yhteys. Koeajoautossa ollut Comfort-varustetaso korottaa hintaa 1 500 eurolla. Sillä saa esimerkiksi turvavarustepaketin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, kaukovaloautomatiikan sekä Honda Connect -tietoviihdejärjestelmän.


Jazz on pienine puutteineenkin erinomainen yhdistelmä pikku- ja tila-autosta, jollainen myös alati kaupungistuvassa Suomessa saattaisi olla monelle harkinnan arvoinen, pullistelematon pakkaus.

Honda Jazz 1.3i Comfort


MOOTTORI R4, 1 318 cm³, 75 kW (102 hv)/6 000 r/min, 123 Nm/5 000 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 11,3 s, huippunopeus 190 km/h
KULUTUS 5,0 l/100 km, 95E10
CO2-PÄÄSTÖT 116 g/km
VOIMANSIIRTO M6, etuveto
MITAT p 3 995, l 1 694, k 1 550 mm, akseliväli 2 530 mm, omamassa 1 138 kg, tavaratila 354 – 1 314 l, tankki 40 l
HINTA 18 297 euroa

Kiitämme:

Fiksua tilankäyttöä

Modernia tunnelmaa

Moitimme:

Väännön puutetta ja tiheää vaihtamistarvetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt