Autot

Minne katosi ihailtu Jawa?

Julkaistu:

SILLOIN ENNEN
– Isona mä hankin prätkän, Jawan tietysti! – Niin mekin, kaverit nyökyttelivät. Eipä tuokaan lapsuudenhaave sitten toteutunut.

Oli 50-luvulla varmaan prätkäpoikia, jotka ihastelivat muitakin moottoripyörämerkkejä, mutta minulle haaveisiin mahtui ainoastaan tshekkoslovakialainen ihmepeli Jawa.

Saattaa olla, että kahvipakettien autonkuvien keräilyinnostus osin laimensi mielenkiintoa muita kaksipyöräisiä kohtaan.

Kyllähän Jawa oli hieno ja suosittu. Naapurustossakin niitä oli lukuisia, jokunen 250-kuutioinen, mutta tosimiehillä 350-kuutioiset. Numerot jäivät vähän mysteeriksi, mutta isompi parempi, oli yksimielinen käsityksemme.

Ai, että mitä ihmettä tämmöiset moottoripyörämuistot tekevät keskellä talvea?


Tämähän on juuri oikea aika; Jawa oli nimenomaan oivallinen joka perheen talviajokki.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Auto oli säännöstelty ja kallis peli, moottoripyörä oli edullinen peruskulkuneuvo. Koska isät kävivät töissä talvellakin, piti pihassa olla Jawa, joka pakkasellakin hörähti viimeistään kolmannella käyntiin.

Myös kaverini Pasin faija kopisteli helmikuussakin Jawan päältä lumet ja asettui pyörän päälle lammasturkissaan, paksussa hansikkaissaan ja nahkaisessa lentäjänlakissaan.

Tärkein talvivaruste oli truutta, muovinen lieriö, joka kuminauhalla viritettiin kasvojen ympärille reikä eteenpäin. Ei käynyt tuuli silmiin, vaan kiersi tötterön ohitse. Nerokas keksintö, tuumimme Pasin kanssa.


Jawa tuli Suomeen 1949, kaksikymmentä vuotta syntymänsä jälkeen. Se oli halpa, luotettava ja kestävä ajokki, joka 50- ja 60-luvuilla oli moottoripyörien ylivoimainen ykkösmerkki.

Mainetta tuli myös kilparadoilta. Jawa pyyhki kestävyysajoissa muilla tanteretta ja oli kova sana myös speedwayssa ja jääradalla.

Kesken Jawan valtakauden 1960-luvulla iskivät sitten japanilaiset merkit niin kaksitahtisten kuin nelitahtisten vyörynä ja mahtavan markkinoinnin kera. Siitä lähtien prätkämarkkinoilla ovat jyllänneet ihan muut merkit.

Vaan katosiko sittenkään?


Jawa sinnitteli kuitenkin vielä, kunnes romahti 90-luvulla. Jawa-moottoripyörä syntyi kuitenkin vielä uudelleen 1997.

Uudet Jawat näyttävät olevan ihan ok-prätkiä – mutta aika varma olen, etteivät ne nosta pikkupojissa legendaarisen, viininpunaisen kromiposken kaltaista hurmosta.

1965 olin kesätöissä ja moottoripyöräkortti oli ajamista vaille.

– Äiti, minä taidan ostaa kesätyörahoilla kevytmoottoripyörän, kahdeksankymppisen Suzukin...

– No semmoista tappovehjettä ei tähän taloon kyllä tule!

Toisaalta, ei äiti olisi antanut ostaa sitä Jawaakaan.

Vinkkaa osoitteeseen plus@iltasanomat.fi, mitä tavaraa tai asiaa kaipaat. Me etsimme tarinan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt