Autot

Subaru XV: Pätevää nelivetoa ja pieniä puutteita

Julkaistu:

Koeajo
XV on kelpo perheauto, mutta jotenkin se tuntuu väliinputoajalta Subarun mallistossa.
Uusittu Subaru XV esitellään ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä, mutta samalla paljastetaan Subaru XV Concept, joka vihjaa, miltä tulevaisuuden XV voisi näyttää.

Äkkiä ajatellen tulee mieleen, eikö tehdas luotakaan uusittuun tuotantoversioon tarjoamalla samalla palan tulevaisuutta?

Niin tai näin, markkinoilla olevan Subaru XV:n ilme eroaa edeltäjästään uudelleen muotoilluista ajovaloista, etupuskurista ja maskista. Ohjaamossa materiaaleja ja toimivuutta on muutettu. Näkyvimmät muutokset ovat uusi ohjauspyörä, mittaristo, kojetaulun raitisilmasuulakkeet, vaihdekeppi ja selkeän oloinen keskikonsoli.


XV:ssä istutaan melko korkealla 220 millimetrin maavaran ansiosta. Istuin tuntuu mukavalta niin kauan kun jättää puutteellisen reisituen laskuista. Takapenkillä pää- ja jalkatila riittää alle 180-senttisille matkustajille. Sitä pidemmillä ahdistus saattaa reunapaikoilla kasvaa.


Kuskin näkymää hallitsee kolme näyttöä. Seitsemäntuumainen kosketusnäyttö reagoi painalluksiin hyvin. Peruutuskameran kuva luo luottamusta pakitettaessa, mutta syvyyssuhteiden hahmottamiseen menee hetkinen. Peruutustutkan piippauksiin tottuneelle pelkkä kameran kuva tuntuu puutteelliselta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ison näytön yläpuolisen, pienemmän monitoiminäytön sisältämän hyötytiedon esille saaminen vaatii kuskilta pitkät kädet ja aikaa opetteluun.


Jos päämääränä on ollut parantaa toimivuutta, istuinlämmityksen kytkimien sijoittelu ei ole mennyt putkeen. Niitä näet joutuu edelleen etsimään penkkien välistä, käsikopelolla takaviistosta.


Pyöräkoteloiden levikkeet kuuluvat kategorian lievästi ärhentelevään tyyliin. Perän yläosan linjakas muotoilu luo sporttista tunnelmaa. Takapuskurin syvyys ja huomattava nostokorkeus aiheuttavat helposti tahroja vaatteisiin.

Tavaratila on normaalitilanteessa pienehkö, kuten tämänkaltaisissa autoissa on melkein aina. Kun 60/40-suhteessa kääntyvät takaistuimet taitetaan, syntyy miltei tasaisen lattiatilan päälle kaikkiaan 1 270 litraa ilmaa.

Portaattomasti välitetty automaattivaihteisto tuntuu oivalliselta aina siihen saakka, kun lyhyeltä kiihdytyskaistalta pyrkii mukaan liikennevirtaan. Tällöin paukut alkavat loppua: moottori ottaa kierroksia, mutta tehojen ja väännön rajallisuus konkretisoituu.

Korkea maavara ei keinuta autoa kurveissa, kiitos jämäkän jousituksen ja matalan painopisteen. Pintakova kyllä, mutta ei rasittavuuteen asti.

Moottori tottelee kaasujalkaa jopa liian herkästi. Näin varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Ohjaustuntuma on kevyt, mutta tunto tiehen säilyy silti. Subarun symmetrinen neliveto luo tasapainoisen ja vakaan ajettavuuden. Se, mikä pidossa voitetaan, rengasmetelissä hävitään.

Subarun mallistossa uusi Levorg ja Outback tuntuvat houkuttelevimmilta vaihtoehdoilta – joskin myös vielä kalliimmilta. Lisäksi XV kohtaa omassa hintaluokassaan myös kovia kilpailijoita – nelivedolla ja ilman.

Subaru XV 2.0i Sport


MOOTTORI B4, 1 995 cm³, 110 kW (150 hv)/6200 r/min, 196 Nm/4 200 r/min
SUORITUSKYKY
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 187 km/h
KULUTUS
6,5 l/100 km 95E
CO2-PÄÄSTÖT 151 g/km
VOIMANSIIRTO
CVT, neliveto
MITAT
p 4 450, l 1 780, k 1 570 mm, akseliväli 2 635 mm, omamassa 1 410 kg, tavaratila 380–1 270 l, tankki 60 l
HINTA
33 745 euroa

Kiitämme

Nelivedon toimivuutta

Kohtuullista maastokelpoisuutta

Moitimme

Korkeahkoa hintaa

Vaisua suorituskykyä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt