Subaru XV: Pätevää nelivetoa ja pieniä puutteita - Autot - Ilta-Sanomat

Subaru XV: Pätevää nelivetoa ja pieniä puutteita

Subaru XV: Ulkomuoto ei herätä liikaa huomiota, mutta ei sitä tylsäksikään voi moittia. Desert Khaki -väri ei ihastuttanut loskassa kulkeneita ohikulkijoita.

Julkaistu: 27.2.2016 7:59

XV on kelpo perheauto, mutta jotenkin se tuntuu väliinputoajalta Subarun mallistossa.

Uusittu Subaru XV esitellään ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä, mutta samalla paljastetaan Subaru XV Concept, joka vihjaa, miltä tulevaisuuden XV voisi näyttää.

Äkkiä ajatellen tulee mieleen, eikö tehdas luotakaan uusittuun tuotantoversioon tarjoamalla samalla palan tulevaisuutta?

Niin tai näin, markkinoilla olevan Subaru XV:n ilme eroaa edeltäjästään uudelleen muotoilluista ajovaloista, etupuskurista ja maskista. Ohjaamossa materiaaleja ja toimivuutta on muutettu. Näkyvimmät muutokset ovat uusi ohjauspyörä, mittaristo, kojetaulun raitisilmasuulakkeet, vaihdekeppi ja selkeän oloinen keskikonsoli.

Takavalot ja muhkea puskuri kiinnittävät takana tulevan huomion.

XV:ssä istutaan melko korkealla 220 millimetrin maavaran ansiosta. Istuin tuntuu mukavalta niin kauan kun jättää puutteellisen reisituen laskuista. Takapenkillä pää- ja jalkatila riittää alle 180-senttisille matkustajille. Sitä pidemmillä ahdistus saattaa reunapaikoilla kasvaa.

Paitsi ratista oranssia tikkausta löytyy myös vaihdekepin nupista ja ovien kyynärnojista.

Kuskin näkymää hallitsee kolme näyttöä. Seitsemäntuumainen kosketusnäyttö reagoi painalluksiin hyvin. Peruutuskameran kuva luo luottamusta pakitettaessa, mutta syvyyssuhteiden hahmottamiseen menee hetkinen. Peruutustutkan piippauksiin tottuneelle pelkkä kameran kuva tuntuu puutteelliselta.

Ison näytön yläpuolisen, pienemmän monitoiminäytön sisältämän hyötytiedon esille saaminen vaatii kuskilta pitkät kädet ja aikaa opetteluun.

Apunäyttö kertoo muun muassa, kuinka neliveto on ollut käytössä edeltäneen puolen minuutin aikana.

Keskikonsolin rakenne on mietitty, mutta ylempää näyttöä ohjaavan kytkimen käyttö vaatii kurottelua.

Jos päämääränä on ollut parantaa toimivuutta, istuinlämmityksen kytkimien sijoittelu ei ole mennyt putkeen. Niitä näet joutuu edelleen etsimään penkkien välistä, käsikopelolla takaviistosta.

Hankalat käyttää. Istuinlämmittimien kytkimet löytyvät vasta etsimisen jälkeen.

Pyöräkoteloiden levikkeet kuuluvat kategorian lievästi ärhentelevään tyyliin. Perän yläosan linjakas muotoilu luo sporttista tunnelmaa. Takapuskurin syvyys ja huomattava nostokorkeus aiheuttavat helposti tahroja vaatteisiin.

Tavaratila on normaalitilanteessa pienehkö, kuten tämänkaltaisissa autoissa on melkein aina. Kun 60/40-suhteessa kääntyvät takaistuimet taitetaan, syntyy miltei tasaisen lattiatilan päälle kaikkiaan 1 270 litraa ilmaa.

Portaattomasti välitetty automaattivaihteisto tuntuu oivalliselta aina siihen saakka, kun lyhyeltä kiihdytyskaistalta pyrkii mukaan liikennevirtaan. Tällöin paukut alkavat loppua: moottori ottaa kierroksia, mutta tehojen ja väännön rajallisuus konkretisoituu.

Korkea maavara ei keinuta autoa kurveissa, kiitos jämäkän jousituksen ja matalan painopisteen. Pintakova kyllä, mutta ei rasittavuuteen asti.

Moottori tottelee kaasujalkaa jopa liian herkästi. Näin varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Ohjaustuntuma on kevyt, mutta tunto tiehen säilyy silti. Subarun symmetrinen neliveto luo tasapainoisen ja vakaan ajettavuuden. Se, mikä pidossa voitetaan, rengasmetelissä hävitään.

Subarun mallistossa uusi Levorg ja Outback tuntuvat houkuttelevimmilta vaihtoehdoilta – joskin myös vielä kalliimmilta. Lisäksi XV kohtaa omassa hintaluokassaan myös kovia kilpailijoita – nelivedolla ja ilman.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?