HS: Liikennevirasto vastustaa neljän suuren moottoritien purkuaikeita – ”Tehtävänämme on ajatella koko Suomen liikennettä”

Liikennevirasto katsoo, ettei ainakaan tärkeimpiä Helsinkiin johtavia moottoritiemäisiä väyliä saisi purkaa ja alentaa kaduiksi, kertoo Helsingin Sanomat.

Kuvassa rakennetaan Helsingin ja Turun välistä moottoritietä. Seuraavana listalla saattaa Helsingin päässä olla kyseisen väylän purkaminen.

24.2.2016 13:40

Näkemyksen taustalla ovat Helsingin kaupungin suunnitelmat muuttaa maan pääkaupunkiin johtavat sisääntuloväylät kaduiksi, joiden varteen voitaisiin rakentaa asuntoja jopa sadoille tuhansille uusille asukkaille.

Liikennevirastossa ajatusta ei niellä aivan sellaisenaan.

– Tehtävänämme on ajatella koko Suomen liikennettä. Sen työn kannalta paras ratkaisu ei ole tehdä aivan kaikista väylistä bulevardeja, sanoo Liikenneviraston liikennejärjestelmäasiantuntija Anni Rimpiläinen HS:lle.

– Kaupungin ja valtion olisi hyvä neuvotella, että mitä tässä tehdään ja millä aikataululla. Olemme hieman ihmetelleet, että näistä ei ole käyty neuvotteluja.

Myös kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara ja yhdyskuntasuunnittelun professori Kimmo Lapintie ovat ihmetelleet Helsingin bulevardisuunnitelmia. Esimerkiksi Lapintien mukaan ”perushenki on ollut, että häiritsevää tietoa ei ole haluttu ottaa mukaan keskusteluun”.

Vaattovaaran mukaan taas ”pieni joukko on päättänyt, millaista on tulevaisuuden hyvä elämä”.

Helsinki haluaisi purkaa kymmeniä kilometrejä nykyisiä moottoriteitä

Helsingin suunnitelmista Liikennevirasto kannattaa ainoastaan Vihdintien, Itäväylän ja Laajasalontien muuttamista bulevardeiksi kutsutuiksi kaduiksi.

– Tuusulanväylällä valtakunnallista liikennettä on vähän, mutta sillä on paljon liikennettä lentokentälle, joten sitä pitää pohtia, Rimpiläinen sanoo.

Länsiväylä on puolestaan tavaraliikenteen reitti Länsisatamaan, joten myös sen tulisi Liikenneviraston mukaan säilyä valtion väylänä.

Helsingin kaavoituksesta vastaavan apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen (vihr) mielestä bulevardeja tarvittaisiin huomattavasti Liikenneviraston näkemystä enemmän, sillä ne ovat olennainen osa yleiskaavan asuinrakentamismahdollisuuksia.

– On jotakuinkin mahdotonta ajatella, että bulevardisoinnin mahdollisuudet koskisivat vain Vihdintietä ja Itäväylää, Sinnemäki sanoo.

Moottoritiet ovat valtion omistamia teitä. Helsinki ei siis pysty yksin päättämään teiden muuttamisesta bulevardeiksi. Jos valtio ja Helsinki eivät pääse sopuun, oikeuslaitos päättää viime kädessä kumman intressi on tärkeämpi.

Helsingin lähikunnista bulevardisuunnitelmia vastustavat ainakin Espoo, Vantaa, Tuusula ja Kirkkonummi. Kriittisiä lausuntoja mm. lisääntyvistä ruuhkista ja saasteista ovat antaneet myös Uudenmaan ely-keskus ja Helsingin seudun kauppakamari.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?