Autot

HS: Liikennevirasto vastustaa neljän suuren moottoritien purkuaikeita – ”Tehtävänämme on ajatella koko Suomen liikennettä”

Julkaistu:

liikenne
Liikennevirasto katsoo, ettei ainakaan tärkeimpiä Helsinkiin johtavia moottoritiemäisiä väyliä saisi purkaa ja alentaa kaduiksi, kertoo Helsingin Sanomat.
Näkemyksen taustalla ovat Helsingin kaupungin suunnitelmat muuttaa maan pääkaupunkiin johtavat sisääntuloväylät kaduiksi, joiden varteen voitaisiin rakentaa asuntoja jopa sadoille tuhansille uusille asukkaille.

Liikennevirastossa ajatusta ei niellä aivan sellaisenaan.

– Tehtävänämme on ajatella koko Suomen liikennettä. Sen työn kannalta paras ratkaisu ei ole tehdä aivan kaikista väylistä bulevardeja, sanoo Liikenneviraston liikennejärjestelmäasiantuntija Anni Rimpiläinen HS:lle.

– Kaupungin ja valtion olisi hyvä neuvotella, että mitä tässä tehdään ja millä aikataululla. Olemme hieman ihmetelleet, että näistä ei ole käyty neuvotteluja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara ja yhdyskuntasuunnittelun professori Kimmo Lapintie ovat ihmetelleet Helsingin bulevardisuunnitelmia. Esimerkiksi Lapintien mukaan ”perushenki on ollut, että häiritsevää tietoa ei ole haluttu ottaa mukaan keskusteluun”.

Vaattovaaran mukaan taas ”pieni joukko on päättänyt, millaista on tulevaisuuden hyvä elämä”.

Helsinki haluaisi purkaa kymmeniä kilometrejä nykyisiä moottoriteitä

Helsingin suunnitelmista Liikennevirasto kannattaa ainoastaan Vihdintien, Itäväylän ja Laajasalontien muuttamista bulevardeiksi kutsutuiksi kaduiksi.

– Tuusulanväylällä valtakunnallista liikennettä on vähän, mutta sillä on paljon liikennettä lentokentälle, joten sitä pitää pohtia, Rimpiläinen sanoo.

Länsiväylä on puolestaan tavaraliikenteen reitti Länsisatamaan, joten myös sen tulisi Liikenneviraston mukaan säilyä valtion väylänä.

Helsingin kaavoituksesta vastaavan apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen (vihr) mielestä bulevardeja tarvittaisiin huomattavasti Liikenneviraston näkemystä enemmän, sillä ne ovat olennainen osa yleiskaavan asuinrakentamismahdollisuuksia.

– On jotakuinkin mahdotonta ajatella, että bulevardisoinnin mahdollisuudet koskisivat vain Vihdintietä ja Itäväylää, Sinnemäki sanoo.

Moottoritiet ovat valtion omistamia teitä. Helsinki ei siis pysty yksin päättämään teiden muuttamisesta bulevardeiksi. Jos valtio ja Helsinki eivät pääse sopuun, oikeuslaitos päättää viime kädessä kumman intressi on tärkeämpi.

Helsingin lähikunnista bulevardisuunnitelmia vastustavat ainakin Espoo, Vantaa, Tuusula ja Kirkkonummi. Kriittisiä lausuntoja mm. lisääntyvistä ruuhkista ja saasteista ovat antaneet myös Uudenmaan ely-keskus ja Helsingin seudun kauppakamari.

Ota kantaa

Mitä näistä moottoritiemäisistä väylistä ei saisi mielestäsi missään nimessä muuttaa asuntokaduksi?

Länsiväylä 22% Turunväylä 14% Vihdintie 2% Hämeenlinnanväylä 15% Tuusulanväylä 10% Lahdenväylä 17% Itäväylä 4% Laajasalontie 2% En osaa sanoa 13%
Ääniä yhteensä 8068

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt