Autot

IS koeajoi: Pikku-Honda on tilankäytöllisesti harvinaisen järkevä paketti – tältä näyttää uuden Jazzin ”leffapenkki”

Julkaistu:

koeajo
Honda Jazz on melkeinpä suurempi sisältä kuin päältä. Huippumalli tarjoaa myös hyvän kattauksen arkiluksusta. Yksi seikka autossa kuitenkin ärsyttää.
Ensivaikutelma uudesta Jazzista on ennen kaikkea avara.

Tilaa on äkkiseltään tarjolla niin paljon, että mielikuva pikkuautosta joutuu väkisinkin koetukselle. Eihän tämän nyt ihan näin iso pitänyt olla, varsinkaan takapenkiltä käsin tarkastellen?

Mittapapereita katsellessa vahvistuu, että senttejä on todellakin tullut lisää. Uusi Jazz on edellismallia peräti kymmenisen senttimetriä pidempi, minkä lisäksi myös akseliväliä on pidennetty.

Ehkä osasyy tilantunteeseen löytyy myös ulkonäöstä, jonka yleisilme on uuteen mallisukupolveen siirtymisestä huolimatta pitkälti ennallaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yhtä kaikki, pikku-Honda on sisältä huomattavan väljä ja pikkuautoluokassa suorastaan tila-auto. Kokonaisuuden kruunaavat elokuvateatterimaisesti taittuvat takaistuintyynyt, joiden ansiosta muunneltavuutta on annos enemmän kuin useimmissa kilpailijoissa. Myös etumatkustajan istuimen selkänojan voi laskea vaakatasoon.

Lopputuloksena Jazzin sisällä kuljettaa vaikka täysikokoisen lumilaudan, fiikuksen pystyssä ja puolitoistametrinen ekaluokkalainenkin voi vaihtaa auton sisällä toppahaalarista farkkuihin – koko ajan seisten!


Ajossakaan Jazzin ominaisuuksissa ei ole juuri valittamista. Kaupungissa auto on suorastaan kotonaan ja maantielläkin meno maittaa mainiosti. Tai siis maittaa niin kauan kuin puhutaan alustasta.

Lievästi alitehoinen moottori ei nimittäin ole Jazzin parhaimpia puolia. Kone antaa kunnolla tehoa ja vääntöä kovin korkeilla kierroslukemilla, mikä tekee ajamisesta jo ihan normaaleissa kiihdytystilanteissa nihkeää. Kaasua pitää annostella isolla lusikalla niin moottoriteiden rampeissa kuin maaseututien traktoriohituksissa. Samalla melutaso nousee kiusaavan korkeaksi.


Portaaton CVT-vaihteisto tekee sinänsä työnsä hyvin, mutta vaparimoottorin heikolle alaväännölle sekään ei voi juuri mitään.

Varusteita koeajoon osunessa Elegance-mallissa on suorastaan ruhtinaallisesti. Vielä taannoin lähinnä luksusautoihin varattuja herkkuja ovat muun muassa (hyvin toimivat) automaattiset kaukovalot, (perusmallinen) kaistavahti ynnä parkkitutkat peruutuskameralla, älyavain ja kirsikkana kakussa jopa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Muistakin Hondista tuttu suurinäyttöinen tietoviihdekeskus on näyttävä ja pienen opettelun jälkeen kohtuullisen helppokäyttöinen. Kokonaisuutta rasittaa lähinnä sen ajoittainen hitaus. Erikoisuutena Jazzin keskikonsolissa on kuvansiirtomahdollisuuksia parantava HDMI-liitäntä, tavanomaisten USB:n ja 12V:n lisäksi.

Kaikkiaan uusi Honda Jazz jättää puutteistaan huolimatta itsestään varsin positiivisen vaikutelman. Vain moottorin kanssa pitää opetella elämään – muita vaihtoehtoja kuin nyt ajettua ykskolmosta ei Jazziin ole ainakaan toistaiseksi tarjolla.

Ota kantaa

Riittäisikö Jazz arkiajoihisi?

Riittäisi 59% Ei riittäisi 41%
Ääniä yhteensä 6910

Honda Jazz 1,3i CVT Elegance

Moottori R4, 1318 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 123 Nm/5000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,3 s, huippunopeus 183 km/h Kulutus 4,9 l/100 km, 95E CO2-Päästöt 114 g/km Voimansiirto CVT, etuveto Mitat p 3995 m, l 1694, k 1525 mm, akseliväli 2530 mm, omamassa 1760 kg, tavaratila 354–1314 l, tankki 40 l Hinta 22923 euroa

KIITÄMME

Erityisesti ulkomittoihin nähden erittäin hyvää ja helppokäyttöistä tilantarjontaa

Runsasta ja pitkälti mainiosti toimivaa varustelua

MOITIMME

Moottorin heikkoa alavääntöä

Kosketusnäytön naputtelun pakollistuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt