Tiemaksuja ajetaan Suomeen myös kiertotietä – Kauppakamari: Kaupunkibulevardit toisivat ruuhkamaksut ainakin Helsingin seudulle

Helsingin yleiskaavaehdotuksen esitys sisääntuloväylien muuttamisesta kaupunkibulevardeiksi pidentäisi matka-aikoja, heikentäisi ajoaikojen ennustettavuutta ja luotettavuutta sekä Helsingin keskusta-alueen saavutettavuutta, sanoo Helsingin kauppakamari.

14.2.2016 18:13

Kauppakamarin mukaan moottoriteiden muuttaminen matalan nopeuden kaduiksi tarkoittaisi myös kiistanalaisen ruuhkamaksujärjestelmän käyttöön ottamista.

”Kaupunkibulevardien vaikutuksista tehdyissä selvityksissä ja arvioissa oletetaan, että Helsingissä on käytössä ruuhkamaksujärjestelmä. Ruuhkamaksuista ei ole tehty päätöstä, ja niitä vastustavat niin elinkeinoelämä kuin osa Helsingin seudun kunnistakin”, Helsingin kauppakamari toteaa tuoreessa tiedotteessaan.

– Metropolialueen kuntien ei ole syytä ryhtyä kehittämään oma-aloitteisesti alueellisia taloudellisia rasitteita seudun asukkaiden ja yritysten haitaksi. Eikä Helsingin yleiskaavapäätöstä pidä perustaa kiistanalaisen ruuhkamaksujärjestelmän varaan, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Helsinki ei voi päättää kaupunkibulevardeista yksin

Kauppakamarin mukaan sisääntuloväylien muuttaminen bulevardeiksi pienentää välityskykyä noin puolella, kun ajonopeudet alenevat. Se viivästyttää niin henkilö- kuin tavaraliikennettäkin ja hankaloittaa Helsingin keskusta-alueelle saapumista.

– Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen sisääntuloväylien varrella on kannatettavaa, mutta mahdollinen bulevardisointi on toteutettava eritasoliittymät säilyttäen. Vaikka koko alueen väestönkasvun aiheuttama liikkumisen tarve saataisiin ohjattua joukkoliikenteeseen, liikenne lisääntyy silti. Pääväylien välityskyky pitääkin säilyttää vähintään nykytasolla, mikä edellyttää nykyisten eritasoliittymien säilyttämistä, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin liikennevaliokunnan puheenjohtaja Heikki Kovanen.

Kaupunkibulevardien vaikutukset ovat herättäneet huolta Helsingin ympäryskunnissa. Myöskään Liikennevirasto eikä Uudenmaan ely-keskus katso hyvällä kaikkien sisääntuloväylien muuttamista kaupunkibulevardeiksi.

– Kaupunkibulevardit vaikuttaisivat merkittävästi koko metropolialueen yhdyskuntarakenteeseen ja liikennejärjestelmän toimivuuteen. Helsinki ei voikaan päättää asiasta yksipuolisesti, Pasuri muistuttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?