Autot

Renault Mégane GT: Miksaus suorituskykyä, tiloja ja kohtuullista mukavuutta

Julkaistu:

ENSITESTI
Pian Suomeen saapuvan Méganen GT-versio tarjoaa kohtuuhintaisia heppoja.
Kun minkä tahansa automallin kylkeen liitetään kirjainyhdistelmä GT, nousevat odotukset suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien suhteen väistämättömästi ainakin piirun, ellei parikin.

Leimallisesti tällaisen grand tourer -auton tulee kyetä vähintään rivakkaan suorituskykyyn ja myös tuottamaan ajajalleen ajamisen iloa, mutta myöskään mukavuutta ja kohtuullisia tiloja ei GT-hengessä saa unohtaa.

Tämän kuuluisan reseptin hallintaa esittelee myös Renault uusimman, neljännen sukupolven Méganen ohessa. Mégane GT saapuu Suomeen vasta kevään loppupuolella, mutta Ilta-Sanomat tutustui perhesporttiin jo nyt, kun räntäsade vielä piiskaa routaista maatamme.


Mégane GT sijoittuu piristeltyjen perheautojen viiteryhmään, jossa on aina ollut jonkin verran tunkua. Niinpä myös viimeisen vajaan vuoden aikana tähän soppaan ovat jo mausteensa kantaneet omin versioineen niin Hyundai, Kia, Nissan kuin Opel – kaikki suosittuja merkkejä Suomessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Käypä tehoreservi asettuu tässä joukossa aivan 200 hevosvoiman tuntumaan. Sillä kokoluokan innokkaat perheautot singahtavat liikkeelle ripeästi, ja jaksavat myös ylläpitää nopeuksia, jotka ovat omassa maassamme yleisillä teillä laittomia. GT-luokan autot ovatkin tyypillisesti luotuja ennen kaikkea vapaiden nopeuksien, esimerkiksi Saksan, hyvävauhtisille moottoriteille.

Mégane GT on tärkeimpien lukujen valossa pätevä pakkaus. Hevosvoimia on tarjolla 205, ja kaikkien tavoittelema 0-100 km/h kiihdytysarvo ilmoitetaan 7,1 sekunniksi. Huippunopeutta auto kerää tarvittaessa reilut 230 km/h. Suorituskykyarvot jättävät edellä mainitut verrokit varjoonsa, mutta vain niukin naukin. Jos kyseessä olisi vertailu, tulisi taistosta kokonaisetevyydessä varmasti tiukka.

Mégane GT:n hinta on kohtalaisen hyvin linjassa kilpailijoihin nähden, sillä GT:ssä saa aimo tukun aivan erityisiä herkkuja ulkoisten mausteiden lisäksi: 4Control-nelipyöräohjauksen, urheilulliset GT-istuimet hierontatoiminnoin, tummennetut takalasit, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä erityisen Launch Control -toiminnon onnistuneiden lähtökiihdytysten takaamiseksi. 1,6-litraisen turbomoottorin parina on aina seitsemänportainen EDC7-automaattivaihteisto, jossa on myös vaihteen yliohitustoiminto.

Launch Control toimii siten, että kun auton paikallaan ollessa jarrua painetaan vasemmalla jalalla ja vaihde on kytkettynä, vedetään molemmat ohjauspyörän vaihtosiivekkeet taakse ja pidetään siellä, jolloin järjestelmä aktivoituu. Tämän jälkeen kaasu voidaan painaa huoletta pohjaan, ja Mégane GT singahtaa liikkeelle kun vasemman jalan jarru vapautetaan. Kiihtyvyys on tuntuvan rivakkaa, eivätkä vauhtivarat osoita mainittavaa hyytymistä moottoritienopeuksissakaan. Renault’n vauhtiruuti on siis kuivaa.

Oma lukunsa on 4Control-nelipyöräohjaus, jota tämän hintaluokan kilpailijoilla ei ole tarjota. Se on yhdistetty GT:n jämäköitettyyn iskunvaimennukseen tarkoituksena luoda paremman pidon ja täsmällisemmän kaarrekäyttäytymisen liitto erityisesti tiukoissa kaarteissa. Nelipyöräohjaus tuo ajamiseen ketteryyttä pienissä nopeuksissa ja vakautta korkeammissa vauhdeissa.


Alle 60–80 km/h nopeuksissa järjestelmä kääntää takapyöriä maksimissaan 3,5 astetta eri suuntaan kuin etupyöriä, jolloin kääntyvyys paranee. Suuremmissa vauhdeissa takapyörät kääntyvät samaan suuntaan etupyörien kanssa. Järjestelmä ei ole keksintönä uusi, mutta sen toteutustapa ja teknillinen luotettavuus on päivitetty 2010-luvulle. Se laskee takapyörien optimaalista ohjauskulmaa peräti 100 kertaa sekunnissa.

Mégane GT on mallikas ajettava. Auton jousitus, iskunvaimennus ja ohjaus on säädetty uudelleen, ja sport-ajotilassa ohjauksen herkkyys paranee, koska ohjauspyörää tarvitsee kääntää vähemmän toivotun ajosuunnan saavuttamiseksi.

Auto tarjoaa reilusti mekaanista pitoa, ja ääritilanteissa takapää irtoaa lähes samaan aikaan etupään kanssa tien pinnasta, mikä lisää luottamusta GT:n kykyihin.

Valitettavasti isoveli Talismanista tuttua aktiivista iskunvaimennusta Mégane GT:hen ei saa edes rahalla. Tästä huolimatta auto ei ole epämukava, vaan luonteva yhdistelmä suorituskykyä, tiloja ja kohtuullista mukavuutta.

Renault Mégane GT TCe 205 EDC


MOOTTORI R4, 1 616 cm³, 151 kW (205 hv)/6 000 r/min, 280 Nm/2 400 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 233 km/h
KULUTUS 6,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 134 g/km
VOIMANSIIRTO A7, etuveto
MITAT p 4 359, l 1 814, k 1 447 mm, akseliväli 2 669 mm, omamassa 1 392 kg, tavaratila 384 – 1 247 l, tankki 50 l
HINTA 33 990 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt