Autonomisten autojen reaktiot halutaan inhimillisiksi

Miten automaattisessa autoilussa sovitetaan yhteen autonomiset ja manuaaliset toiminnot?

Autonomisesti liikkuvat autot ajattelevat kuin robotit. Miten ne toimivat esimerkiksi ruuhkaisissa risteyksissä?

3.2.2016 20:13

Automaattinen autoilu hiipii vähitellen teille, halusimme sitä tai emme. Välivaiheessa on kuitenkin monta ongelmaa – kuten autonomisen ja manuaalisen autoilun yhteensovittaminen.

Autonomisesti liikkuvat autot ajattelevat kuin robotit: ne tekevät havaintoja ympäröivästä maailmasta ja toimivat havaintojensa mukaan, mutta aina kylmän laskelmoivasti. Liikennetilanteet voivat olla todella monimutkaisia suurissa risteyksissä ruuhka-aikaan, mutta inhimillisesti ajateltuna niissä ihminen toimii vaistonvaraisesti.

Kone puolestaan laskee optimaalisen hetken risteykseen ajamiseen, eikä tämä hetki välttämättä ole se sama, jolla toisessa autossa ajosta päättävä ihminen olettaa. Seuraukset voivat olla moninaisia.

Jaguar Land Rover (JLR) tutkii nyt eräänlaista inhimillistettyä, mutta silti autonomista ajamista. Se on ajattanut antureilla ja sopivalla telematiikalla varustettuja autojaan Lontoossa oman henkilökuntansa ajamina. Autot rekisteröivät kuljettajien reaktioita esimerkiksi risteyksiin, ruuhkiin, vilkkaisiin risteyksiin, tietöihin tai vaikkapa hälytysajoneuvoihin nähden, ja sovittavat reaktioaikoja ja reagointitapoja nyt kehitteillä oleviin autonomisen ajamisen ohjelmistoihin.

Valmistajan mukaan autonomisesti liikkuvien autojen käyttäytymisestä liikenteessä saadaan tällä tavoin ihmismäisempää, mikä sen tekemien tutkimusten mukaan saattaa helpottaa autonomisten autojen hyväksymistä psykologisessa mielessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?