Autot

Suomessa veroa verolle, Ruotsissa ei veroa ollenkaan: Tällainen on autoverotuksen vaikutus

Julkaistu:

Veroa veron päälle
Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna kaikkiaan 108 812 uutta henkilöautoa. Ruotsissa vastaava luku on aivan eri maailmasta.
Suomen henkilöautojen ensirekisteröintien määrä oli viime vuonna hienoisessa kasvussa, sillä kasvua oli edellisvuodesta 2,4 prosenttia.

Todellisuus on kuitenkin huomattavasti tylympi, sillä vielä vuosituhannen alkuvuosina maassamme rekisteröitiin keskimäärin 134 000 uutta autoa vuodesta toiseen. Jotta Suomen autokanta ei jatkaisi ikääntymistään, pitäisi luvun olla noin 150 000 joka vuosi. Siitä ollaan kovin kaukana.

Verotus lisää taakkaa

Autoalan mukaan alhaiset myyntiluvut johtuvat huonosta yleisestä taloustilanteesta sekä tuntuvasta autoverosta.

Auton hinta ja sen myötä autoveron määrä on yksi eniten autojen kysyntään vaikuttavista tekijöistä. Autoveron määrän määräävä autoverotusarvo on sen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo, joka sisältää siis jo arvonlisäveron.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomeksi sanottuna autovero on siis vero verolle. Yksityisen kansalaisen on lisäksi luonnollisesti maksettava auton tuplaverotettu hankintahinta varoin, joista on ensin pitänyt maksaa tulovero.

Vero on ja pysyy

Verosta ei pääse eroon vaikka auto vanhenee.

Kun ja jos auto joskus aikoinaan luovutetaan vaihdon yhteydessä liikkeeseen, siirtyy käytetty auto jälleen arvonlisäveron piiriin.

Kun liike aikanaan myy vaihdokin jälleen eteenpäin, sisällyttää se hintaan arvonlisäveron voittokatteesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näin vero jatkaa elämäänsä virkistyneenä.

Hankintahinnan lisäksi veroa maksetaan Suomessa myös ajoneuvoveron muodossa joka vuosi. Ajoneuvoveron määrä on ollut viime vuodet nousussa. Muista kuin bensiinikäyttöisistä autoista pitää vielä näiden lisäksi maksaa käyttövoimaveroa, eli ns. dieselveroa.

Suotta ei autoa kutsua Suomessa valtion lypsylehmäksi.

Entäpä Ruotsissa?


Ruotsissa (jossa hankintahinnan autoverosta luovuttiin kertaheitolla jo vuonna 1995, kun maa liittyi Euroopan Unioniin) on kaikki toisin. Naapurimaassamme rekisteröitiin viime vuonna huimat 345 000 henkilöautoa, eli yli kolminkertainen määrä Suomen lukuun verrattuna.

Vaikka Ruotsi on väkiluvultaan suurempi maa ja sen autokanta mittavampi, ei suuri ero selity edes puolittain mainituin seikoin. Suurelta osin autoverotuksen vuoksi Suomi jatkaa edelleen autoilun kehitysmaana ja Kuuban tiellä.

Uutisessa lause ”Kun liike aikanaan myy vaihdokin jälleen eteenpäin, sisällyttää se hintaan arvonlisäveron.” on muutettu muotoon "Kun liike aikanaan myy vaihdokin jälleen eteenpäin, sisällyttää se hintaan arvonlisäveron voittokatteesta."

Ota kantaa

Onko Ruotsissa kaikki paremmin kuin Suomessa?

On 75% En osaa sanoa 15% Kyllä 10%
Ääniä yhteensä 52494

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt