Auto, jossa ei ole ovenkahvoja eikä ulkopeilejä: Tuleeko malli tuotantoon asti? - Autot - Ilta-Sanomat

Auto, jossa ei ole ovenkahvoja eikä ulkopeilejä: Tuleeko malli tuotantoon asti?

Opelin uusi GT-konseptiauto esitellään tulevassa Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Minimalismin ylistys.

1.2.2016 9:01

Opelin uusi konsepti on täysverinen urheiluauto. Se seuraa Opel GT:n ja Monza-konseptiauton renkaanjäljissä, mutta minimalismi on uusi piirre: kaikki ylimääräinen on jätetty pois. Mallissa ei ole esimerkiksi ovenkahvoja eikä ulkopeilejä lainkaan. Urheilullista ajettavuutta symbolisoi auton pituussuunnassa jakava ja kokonaisuutta tasapainottava punainen viiva.

Patentoidut ovet

Opel GT -konseptin merkittävin innovaatio lienee suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti. Sekä kuljettajan että matkustajan on helppo mennä autoon painamalla sähköllä toimivan oven kosketusnäyttöä, joka on integroitu katon punaiseen viivaan.

Myös pidemmillä matkustajilla on riittävästi tilaa auton sisällä. Avattaessa ovien etuosa liukuu pitkälle pyörän kaaren koteloihin. Tämä tilaa säästävä ja patentoitu järjestelmä takaa sen, että ovet avautuvat suureen kulmaan ja auto on käytännöllinen myös ahtaammilla parkkipaikoilla.

Mallia isommasta

Amerikkalaisen urheiluautoikonin Corvetten (emoyhtiö GM:n tuote sekin) tapaan myös Opel GT:n moottori on sijoitettu eteen pitkittäin. Auton painopiste on alhaalla ja keskellä, mikä takaa urheilullisen käsiteltävyyden erinomaiset kaarreominaisuudet.

Opel GT -konseptissa on tehokas 1.0-litrainen, kolmisylinterinen, turboahdettu moottori, joka perustuu ADAMissa, Corsassa ja Astrassa käytettyyn kevytrakenteiseen sylinterilohkoon. Suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv; maksimivääntö on 205 Nm.

Takaveto kunniaan

Opel GT -konsepti on takavetoinen, mikä on erityisesti urheiluautoharrastajien mieleen. Turboahdetun moottorin voima välitetään taka-akselille kuusivaihteisen sekventiaalivaihteiston sekä mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon avulla. Vaihteita voi käyttää ohjauspyörään sijoitetuin vaihteenvalitsimin.

Avattaessa ovien etuosa liukuu pitkälle pyörän kaaren koteloihin.

Kaksipaikkainen ja alle 1000 kg painava auto kiihtyy 0–100 km/h nopeuteen vajaassa kahdeksassa sekunnissa, ja saavuttaa 205 km/h huippunopeuden.

Klassikko taustalla

Opel esitteli vuonna 1965 Frankfurtin autonäyttelyssä Opel Experimental GT:n, joka perustui B-Kadettin tekniikkaan. Malli esiteltiin vain vuosi sen jälkeen, kun Opel oli perustanut ensimmäisenä eurooppalaisena autonvalmistajana muotoilustudion. Opel Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen autovalmistajan konseptiauto.

Alkuperäisessä Opel GT:ssä oli sisäänkääntyvät ajovalot, näyttävät mittasuhteet eikä mitään ylimääräistä koristelua. Erhard Schnellin suunnitteleman konseptin alkuperäinen tarkoitus oli vain ottaa kantaa muotoiluun, mutta yleisön reaktiot olivat niin vaikuttavia, että ensimmäiset Opel GT:t tulivat sarjatuotannosta vain kolme vuotta myöhemmin.

Alkuperäinen Opel GT muodostui menestykseksi, ja siitä on nyttemmin muotoutunut haluttava klassikkoauto.

– Tämä malli on osoitus jatkuvasti kehittyvästä muotoilufilosofiastamme – ’veistoksellinen taide kohtaa saksalaisen täsmällisyyden’, kommentoi Opelin Vice President Mark Adams Design Europelta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?