Autot

Fiat tarjoaa Suomen edullisinta nelivetoa

Julkaistu:

Koeajo
Fiat Panda on Suomen edullisin nelivetoinen henkilöauto. Koeajoimme uuden Cross-mallin.
Pandan halvin nelivetomalli TwinAir 4x4 lähtee ostajan mukaan 17 392 eurolla. Voimassa olevan hinnaston mukaan samassa hintaluokassa operoivan Suzuki Swiftin nelivedon saa 17 790 eurolla.

Koeajamamme Fiat Pandan kalleimmankin nelivetomallin 4x4 Crossin hinta jää lisävarusteineen alle 20 000 euron.

Suomeen juuri saapunut Cross ei näytä pelkältä kaupunkiautolta. Sitä on hyvin vaikea luokitella maasturiksikaan, mutta ehkäpä siinä tiivistyy uudella tavalla pienikokoisen katumaasturin määrittely.

Cross on nelivetoisen perus-Pandan macho-versio, jos nyt kaksisylinterisestä autosta voi niin puhua: jykevämpien puskureiden myötä pituus on kasvanut hieman, maavaraa on pari senttiä enemmän, pyöräkoteloiden levitykset, pönäkät kylkilistat, isompi pyöräkoko, kattokiskot ja suojattu alusta ilmanottoaukkoineen viestivät ominaisuuksista, joista voisi olla iloa maastossa.


Keskikonsoliin asennetusta ajotilanvalitsimesta voi valita kolmesta vaihtoehdosta. Automaattinen on oletusasetus, joka säätelee moottorin vääntömomenttia etu- ja taka-akselin välillä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Off-Road -tilassa kaikki neljä pyörää vetävät. Neliveto on toteutettu sähköisellä tasauspyörästön lukolla. Sekä sohjossa että lumessa Panda tuntui halvaksi autoksi ihan oikealta nelivetoautolta. Kun pahimman lumipyryn aikaan takavetoisella autolla oli vaikeuksia edetä ”testimäessä”, Panda Cross teki työnsä lumisesta jäiseksi muuttuneella tiellä eleettömästi.

Kolmas valinta liittyy alamäkihidastimeen, jonka avustuksella auto ohjautuu turvallisesti jyrkistä ja liukkaista mäistä. Sohjon ja osin jään epätasaiseksi tekemästä luiskasta auto tuli siististi tasaiselle kitkarenkaillakin.


Sen sijaan automaattinen hätäjarrutusteknologia jäi liikenteen seassa yleisen turvallisuuden nimissä kokeilematta.

Manuaalilaatikon ykkösvaihde on viritetty lähinnä ryömintäajoon. Kaksisylinterisen moottorin äänimaailma on… no, melko persoonallinen, ja kiihdytettäessä äänekkyys kasvaa varsin voimakkaasti.

 

Kun pahimman lumipyryn aikaan takavetoisella autolla oli vaikeuksia edetä ”testimäessä”, Panda Cross teki työnsä lumisesta jäiseksi muuttuneella tiellä eleettömästi.

Suurempi riesa tuntui olevan pohjan läpi kantautuva äänimaailma: sohjon raapiessa pohjaa piti oikein tarkistaa, onko oikeanpuoleinen ovi jäänyt raolleen.

Mitä muuta? Ohjaus keskittää hyvin. Pysäköidessä ulkomittoja on helppo arvioida. Suurikokoiset sivupeilit ovat käytännölliset ja sopivat auton ilmeeseen. Ovien avauskulma on iso.

Takapenkin polvitilat ovat riittämättömät. Etuistuinten lämmityskytkimiä on harvoin sijoitettu yhtä hankalaan paikkaan. Valmistajan lupaamaan kulutuslukemaan (kaupungissa 5,9 litraa / 100 km) on vaikea yltää, sillä kaupunkiajossa polttoainetta kului kahdeksan litraa satasella.


Ohjaamo on tyylikkäämpi kuin aiemmin talvella ajamassamme etuvetoisessa Pandassa. Kojelautaan on saatu eloa yksinkertaisilla värikikoilla: kuparinen keskikonsoli ja etupaneeli sekä hallintapaneelin hopea viehättävät silmää.

Panda Twin Air 90 hv 4x4 Cross Start & Stop


MOOTTORI R2, turbo, 875 cm³, 66 kW (90 hv)/5500 r/min, 145 Nm/1 900 r/min
SUORITUSKYKY
0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 167 km/h
KULUTUS
4,9 l/100 km 95E
CO2-PÄÄSTÖT
114 g/km
VOIMANSIIRTO
M6, neliveto
MITAT
p 3 705, l 1 662, k 1 639 mm, akseliväli 2 300 mm, omamassa 1 165 kg, tavaratila 225 l, tankki 35 l
HINTA
18 889 euroa

Kiitämme

Nelivedon toimivuutta

Hauskasti uhoavaa ulkonäköä

Moitimme

Automaattivaihteiston puutetta

Äänekästä menoa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt