Autot

IS koeajoi uuden Mondeo Vignalen – Tässä on Fordin uusi idea luksuksesta, tavallista parempi palvelukin kuuluu nyt hintaan

Julkaistu:

koeajo
Ford haluaa uudistaa luksuksen käsitettä. Taikasana on Vignale-mallimerkintään upotettu palvelukokemus.
Auton lastaaminen huippuluokan varusteilla ei ole mikään uusi juttu.

Mutta se on, kansanautoksi mielletyn merkin verraten yleisen mallisarjan huipulta löytyvää versiota ei esimerkiksi saa ostaa kuin kahdesta erikoisstatuksella varustetusta myymälästä koko Suomessa.

Tällaisia autoja kuitenkin ovat Fordin Vignale-mallit, joista ensimmäisenä Suomeen on saapunut ylellinen Mondeo Vignale.


Otimme uutuuden ajoon farmarikorisena nelivetodieselinä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vignalen tapauksessa Ford on todellakin pyrkinyt tekemään jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Erikoisuus alkaa jo ostokokemuksesta, jossa on valmistajan mukaan painotettu asiakkaan kaikinpuolista viihtyvyyttä, aina siitä alkaen, kun Vignale toimitetaan koeajoon asiakkaan kotipihalle.

Ford lupaa erityisyyden tunteen jatkuvan kaupan päälle koko auton elinkaaren ajan. Premium-tason vaihtoehdossa Vignale-Ford esimerkiksi noudetaan huoltoon asiakkaan haluamasta paikasta. Vignalen hintaan kuuluvat myös elinikäinen ilmainen pesettäminen sekä erilaiset kutsuvierastilaisuudet.


Ulkoisesti Mondeo Vignalen erottaa muusta mallistosta hunajakennomaskista, minkä lisäksi sumuvaloja ympäröivät näyttävät kromikehykset. Kromia ovat myös auton kylkilistat. Takaa Vignalen tunnistaa mallitekstin ohella tuplapakoputkista. Sivulla huomion kiinnittävät vain tähän malliin varatut erikoisvanteet.

Isoin ero tavallisempiin Mondeoihin löytyy sisältä ja siellä erityisesti istuimista. Kuusikulmiokoristeiseksi tikattu pehmeä nahka tuo mieleen Mondeota huomattavasti kalliimmat luksusautot.

Tunnelmaa vahvistaa myös äänieristykseen panostaminen. Lattiamateriaalien ohella auton ikkunatkin ovat perusmallia eristävämmät. Kirsikkana hiljaisuuskakussa loistaa aktiivinen vastamelujärjestelmä, joka vaimentaa äänimaiseman lähestulkoon aristokraattiselle tasolle.


Mondeon vakiovarustus on Viganalena luonnollisesti kattava, joskin lukuisia herkkuja on jätetty myös lisävarustelistalle. Niitä ja muuta hinnastoa ynnätessä käy pian selväksi, että samat herkut saa kokonaisuutena halvemmalla, jos mallistosta valitsee Titaniumin. Ford taitaakin luottaa siihen, että silloinpa auto ei olekaan enää Vignale.

No, niin tai näin, ei Mondeo Vignalekaan ole virheetön.

Suurimman miinuksen saavat harvalukuiset kovamuovit ja Ford Sync-niminen tietoviihdejärjestelmä, jonka toiminta voisi olla sulavampaakin. Sync perustuu hankalasti lähes pelkästään kosketusnäyttöön ja valikoitakin on paikoin tarjolla häiritsevän paljon.


Koeajoyksilön voimalinja tarjoaa miellyttävän helppoa etenemistä, mikä sopii ylellisyysteemaan mainiosti. Vaihdelaatikko on luonteeltaan rauhallinen ja neliveto hoitaa loskakelissä tehtävänsä upeasti. Tilaakin riittää sekä matkustajille että tavaroille ja ajotuntumassa on isoa, jenkkimäistä fiilistä.

Kaikkiaan Vignale tuntuu ideansa puolesta raikkaalta. Se jos mikä on totta, että aito ylellisyys on muutakin kuin pelkkä varusteluettelo.

Ota kantaa

Vaaditko omasta mielestäsi autoltasi paljon?

Vaadin 56% En vaadi 37% En osaa sanoa 7%
Ääniä yhteensä 5615

Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi 180 hv PowerShift Wagon AWD

Moottori R4, turbo, 1997 cm³, 132 kW (180 hv)/3500 r/min, 400 Nm/2000–2500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 218 km/h Kulutus 5,4 l/100 km Diesel CO2-päästöt 141 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4867, l 1852, k 1501 mm, akseliväli 2850 mm, omamassa 1685 kg, tavaratila 488–1630 l, tankki 62,5 l Hinta 54967 euroa

KIITÄMME:

- Upeita istuimia ja ylellistä arkitunnelmaa

- Erikoispalveluiden sisällyttämistä auton hintaan

(Heille jotka eivät halua erikoispalveluista maksaa, on tarjolla Titanium -mallisto lisävarustelistoineen)

MOITIMME:

- Tietoviihdejärjestelmän nahkeutta muuhun autoon verrattuna

- Lukuisten ylellisyysherkkujen sijoittamista lisävarustelistalle – Vignale-merkinnästä huolimatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt