Olisiko jo aika lopettaa autojen turvavarusteiden verotus? Uusi keksintö romahdutti onnettomuusmäärät – näin se toimii - Autot - Ilta-Sanomat

Olisiko jo aika lopettaa autojen turvavarusteiden verotus? Uusi keksintö romahdutti onnettomuusmäärät – näin se toimii

Julkaistu: 8.2.2016 7:29

Subarun EyeSight-järjestelmä voi estää peräti kaksi kolmesta liikenneonnettomuudesta, kertoo japanilaistutkimus.

Suomessa on jo vuosia kritisoitu sitä, että autoverotus jarruttaa autokannan uudistumista ja sitä kautta myös uusien turvajärjestelmien yleistymistä. Uusista turvavarusteista pitää myös auton hinnassa maksaa oma osuutensa autoveroa, vaikka ne olisivat vakiovarusteita. Lisävarusteina kustannus kasvattaa niin ikää auton kokonaishintaa, sillä myös turvavarusteista pitää maksaa autovero.

Vaihtoehtona on esitetty, että selkeästi turvallisuuteen positiivisesti vaikuttavat uudet varusteet olisivat autoverosta vapaita.

Liikennekuolemat taas kasvussa

EyeSight-järjestelmä vähensi onnettomuuksia 61 prosenttia verrokkiryhmään verrattuna, jossa järjestelmä ei ollut käytössä.

Valitettavasti liikennekuolemien määrä kasvoi Suomessa vuonna 2015, samaan aikaan kun autokannan keski-ikä jatkoi vanhenemistaan. Tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä kasvoi tuntuvasti viime vuonna, yli kymmen prosenttia edellisvuodesta. Heikennystä trendissä tapahtui eritoten henkilöautoissa matkustaneiden keskuudessa, toteaa Liikenneturva.

Innovaatio pelastajana Japanissa

Onnettomuustilastot Japanista osoittavat Subarun EyeSight-järjestelmin varustettujen henkilöautojen merkittävän roolin liikenneturvallisuuden parantamisessa. EyeSight-järjestelmä vähensi onnettomuuksia 61 prosenttia verrokkiryhmään verrattuna, jossa järjestelmä ei ollut käytössä.

EyeSight vähensi onnettomuuksia läpi koko kentän. Jalankulkijaonnettomuudet vähenivät 49 prosentilla, nokka- tai risteävän liikenteen kolarit 62 prosenttia ja peräänajokolarit peräti 84 prosenttia.

EyeSight-järjestelmä on myös Suomessa kuulunut reilun vuoden ajan Subaru Outbackin vakiovarustukseen. Kuvassa Subaru Outback 2.0D CVT Summit.

Tiedot saatiin, kun Subarun tutkimusosasto yhdessä ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) -instituutin kanssa keräsi vuosien 2010–2014 aikana Japanissa myytyjen lähes 300 000 Subaru-henkilöauton tiedot yhteen. Näistä autoista noin neljännesmiljoona eli 246 000 oli varustettu Subarun törmäyksiä ehkäisevällä EyeSight-järjestelmällä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?