IS koeajo: Mitsubishi Outlander – uutta kromihymyä auringonlaskuun - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajo: Mitsubishi Outlander – uutta kromihymyä auringonlaskuun

Vuonna 2012 esitelty Outlander on saanut niin sanotun ilmeenkohotuksen. Nelivedon, automaattidieselin ja seitsenpaikkaisuuden yhdistelmä on yhä selkeä myyntivaltti.

Julkaistu: 24.1.2016 20:23

Päivittyneen Mitsubishi Outlanderin tunnistaa runsaat muovikromit päälleen saanneesta keulasta.

Muinaisen jenkkisananlaskun mukaan autoon kannattaa lisätä kromia jos se ei tunnu muuten kulkevan riittävästi.

Päivityksessä käyneen Mitsubishi Outlanderin osalta kulkemisen voinee korvata myynnin vauhdittamisella, mutta yhtä kaikki: Vanha tuttu koristekonsti on jälleen kerran käytössä.

Nuolimaisen keulakiillon ohella Outlander on saanut koriinsa lisää turvallisuutta lisäävää suurlujuusterästä ja pienempiä tuotannollisia muutoksia on tehty myös sisätiloihin, alustaan ja jopa ikkunoihin. Mitään varsinaista suurta reivausta aiempaan ei kuitenkaan ole tällä kertaa tarjolla.

Ohjaamon yksityiskohtia on viilattu siellä täällä.

Koeajoon päivitetyistä malleista osui 2,2-litrainen diesel, joka tarjoaa pehmeästi toimivan perinneautomaatin kera meikäläisiin oloihin aivan riittävää rivakkuutta. Kulutus pysyy tällä paketilla selvästi alle kahdeksassa litrassa, mikä on painavalle nelivetoautolle vielä ihan siedettävä lukema.

Alusta on tutun pintakova, mutta tarjoaa toisaalta mukavasti maavaraa. Ohjaus on arkeenkäyvästi kohtuuonnistunut, vaikkakin tyyliltään hieman kuormurimainen.

Monitoiminäyttö on yhä tutun sekava.

Outlanderin elektronisesti ohjattua nelivetoa voi luonnehtia puoliammattimaiseksi. Kovan luokan metsäkäyttö kannattaa unohtaa, mutta huonompia olosuhteita varten voimanjaon voi silti ilahduttavasti myös lukita.

Maavaraa on tarjolla vakionakin kohtuullisen kivasti (lähes 20 senttimetriä), mutta 18-tuumainen vakiorengaskoko katuprofiililla ei sen sijaan ole suomalaisille hiekkateille mikään paras mahdollinen vaihtoehto.

Viivettä löytyy myös sinänsä mukavan sähköluukun toiminnoista.

Varusteiltaan malliston arvokkain eli Instyle-versio on määrällisesti hyvä. Mukava herkku on muun muassa adaptiivinen vakionopeussäädin, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti oikeana. Nykyaikaisuuden osalta sen sijaan löytyy osin sanomista. Malli-ikä painaa erityisesti soitin-navigaattoriyhdistelmää, jonka sekavuutta on tullut moitittua jo alusta alkaen. Päivitys olisikin ollut tämän suhteen enemmän kuin tervetullut.

Yleistä laatuvaikutelmaa himmentävät myös siellä täällä paistavat kovamuovit – valmistajan tekemästä materiaaliuudistuksesta huolimatta.

Muunneltavuutta Outlanderista kuitenkin löytyy. Auto taipuu ääripäissään niin seitsenpaikkaiseksi joukkojenkuljettimeksi kuin selkeämuotoiseksi tavarannielijäksikin. Rahtaamisen osalta miinusta tuleekin vain sähkökäyttöisen takaluukun hitaasta avautumisnopeudesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?