Saksan Auto Bild: Suomalaisten pitkäaikaisen suosikkimerkin laatu on romahtanut – ”Ongelmaa pimitetty vuosia” - Autot - Ilta-Sanomat

Saksan Auto Bild: Suomalaisten pitkäaikaisen suosikkimerkin laatu on romahtanut – ”Ongelmaa pimitetty vuosia”

Lukuisia Volkswageneista tuttuja teknisiä ratkaisuja soveltavat myös Audi, Seat ja Skoda, jotka on kuitenkin eriytetty konsernissa omiin organisaatioihinsa.

Lukuisia Volkswageneista tuttuja teknisiä ratkaisuja soveltavat myös Audi, Seat ja Skoda, jotka on kuitenkin eriytetty konsernissa omiin organisaatioihinsa.

Julkaistu: 21.1.2016 11:32

Viimekin vuonna Suomen myydyimmäksi yltäneen henkilöautomerkin laatu on romahtanut, paljastaa Auto Bild -lehti.

Saksalaisen Volkswagenin laatu on romahtanut viime vuonna päämerkkien häntäpäähän, paljastuu tuoreen Auto Bild -lehden laajasta laaturaportista.

Volkswagen sijoittui lehden uusimman laatututkimuksen toiseksi viimeiselle jaetulle sijalle eli sijalle numero 18/20, jonka VW siis jakoi yhdeksänneksitoista sijoittuneen merkin kanssa.

Käytännössä tulos tarkoittaa sitä, että Volkswagenin taakse laadussa jäi selvästi ainoastaan kahdenneksikymmenenneksi sijoittunut Fiat.

Myydyin Suomessa

Volkswagen on jo vuosia ollut Suomen myydyimpien autojen joukossa. Viime vuonna se oli maamme myydyin henkilöautomerkki.

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sai päästökohun jälkeen ikäviä terveisiä Auto-Bildiltä.

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sai päästökohun jälkeen ikäviä terveisiä Auto-Bildiltä.

Vielä vuonna 2012 Volkswagen sijoittui samassa Auto Bildin tutkimuksessa 6. sijalle muun muassa Audin, BMW:n ja Hondan kera.

Vuonna 2014 Volkswagenin sijoitus oli jo pudonnut sijalle 14, joten trendi on ollut viime vuosina vahvasti laskeva. Ja nyt sijoitus on siis jo joukon häntäpäässä.

Moniongelmainen Volkswagen

Auto Bildin laatututkimusta on tehty jo 15 vuoden ajan, vuodesta 2001. Siinä autojen laatua mitataan muun muassa kestotestein, asiakastyytyväisyyskyselyin, korjaamotestein, palautelaatikkoanalyysein, jälkikorjausten seurannoin ja katsastusvikaraportein.

Tutkimuksessa kiinnitetään painavaa huomiota myös takuukysymyksiin ja niiden hoitoon.

Ongelmia esiintyy edelleen muun muassa jakoketjujen, turvatyynyjen, polttoainepumppujen... Auto-Bild listaa.

Ongelmia esiintyy edelleen muun muassa jakoketjujen, turvatyynyjen, polttoainepumppujen... Auto-Bild listaa.

Jälkikorjauksien suhteen VW:n ongelmat eivät edelleenkään rajoitu vain päästöskandaalin aiheuttamiin toimiin.

Ongelmia esiintyy edelleen muun muassa jakoketjujen, turvatyynyjen, polttoainepumppujen, pyöränlaakereiden sekä poikkeavan paljon öljyä kuluttavien TSI-moottoreiden epäselvän takuun kanssa.

VW:n osuus palautelaatikossa on pelottava. Jakoketjuvikaisia TSI-”yksittäistapauksia” oli entistä enemmän, toteaa maailman suurin autolehti eli erilaisina käännösversioina peräti 33:ssa maassa ilmestyvä Auto Bild.

Ruotsalaiset narauttivat

Ruotsalainen Motormännen-lehti sai jo viime vuonna vihiä Volkswagenin lisääntyvistä teknisistä ongelmista, kun se sai haltuunsa salaisen sähköpostin, jossa ruotsalainen maahantuoja neuvoo jälleenmyyjäliikettä, kuinka tunnettuihin jakoketjuvaurioihin tulisi suhtautua Ruotsissa:

Älkää koskaan kertoko autotehtaan korvausvastuusta eli "goodwillistä" eteenpäin. Asiakkaan silmissä te (jälleenmyyjäliikkeet) olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia tulee vastaan.

Salaisen viestin mukaan viat korjataan asiakkaalle maksutta 150 000–250 000 kilometriin tai auton seitsemänteen ikävuoteen asti.

Tehdasta ja Volkswagenin maahantuojaa syytettiin ongelman pimittämisestä vuosien ajan.

Auto Bild päättää laaturaporttinsa Volkswagenia koskien jäätävään yhteenvetoon:

Korjattavat kohdat lisääntyvät, ongelmia siirretään eteenpäin – eikä vain pakokaasuihin liittyen.

Lukuisia Volkswageneista tuttuja teknisiä ratkaisuja soveltavat myös Audi, Seat ja Skoda, jotka on kuitenkin eriytetty konsernissa omiin organisaatioihinsa.

Tuoreimmat osastosta