Autot

Näihin autoihin on helpointa murtautua sähköisesti: Mukana myös tuttu Suomi-suosikki

Julkaistu:

Rikollisuus
Nykyautoihin krakkeroituminen eli tietojärjestelmiin murtautuminen on helpompaa kuin saattaisi olettaa.
Yhdysvaltalainen rikostekninen tutkimuslaitos PT&C on selvittänyt automalleja, joihin on tavallista helpompi krakkeroitua ja vaikuttaa tätä kautta auton toimintaan.

Yritys listaa viisi automallia, jotka ovat krakkereille helpoimpia kohteita.

1. Jeep Cherokee, vm. 2014

Krakkerit pystyvät Jeepin UConnect-järjestelmän kautta vaikuttamaan Cherokeen jarruihin, moottoriin, ohjaukseen, törmäyksenestojärjestelmään sekä muihin toimintoihin. Jeep on kutsunut tämän tietoturva-aukon vuoksi takaisin 1,4 miljoonaa ajoneuvoa.

2. Infiniti Q50, vm. 2014

Infinitiä ei tällä hetkellä tuoda virallisesti Suomeen, mutta monissa Euroopan maissa merkki on myynnissä. Autoa ovat tuoneet Suomeen yksityishenkilöt pieninä erinä. Infinitin Connection System luo krakkereille mahdollisuuden vaikuttaa auton lukkoihin, ohjaukseen, mukautuvaan tasanopeuden säätimeen ja muihin järjestelmiin.

3. Cadillac Escalade, vm. 2015


Suomeen on viime vuosina rantautunut joitakin kymmeniä, ehkä satoja Cadillacin Escalade-malleja. Krakkerit pääsevät OnStar-ohjelmiston avulla vaikuttamaan auton moottoriohjaukseen, ohjaukseen, jarruihin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmän tietoihin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

4. Toyota Prius, vm. 2010 ja 2014

Myöskään Toyota ei pääse pakoon krakkereilta. Suomessakin tuttu Prius antaa Safety Connect System -järjestelmällään hakkeroijalle mahdollisuuden auton ohjauksen, jarrujen, avaimettoman kulun ja joidenkin muiden järjestelmien ohjaamiseen.

5. Ford Fusion, vm. 2014

Fordin SYNC-järjestelmä mahdollistaa krakkerille avaimettoman kulun eli lukituksen ohjaukseen.

Turvassa

PT&C:n mukaan listan toisessa päässä ovat Audi A8 (vm. 2014), Dodge Viper (2014), Honda Accord (2014) sekä Tesla Model S (2015). Näihin autoihin krakkereiden on hyvin vaikea vaikuttaa sen ulkopuolelta.

Autoihin krakkeroituminen luo tavallisimmin mahdollisuuden niiden lukituksen avaamiseen, mikä taas luo epärehellisille toimille runsaasti toimintatilaa.

Suomessa vakuutusyhtiöt ovat varkaustapauksissa usein ottaneet sen kannan, että esimerkiksi ajonestojärjestelmän murtaminen on mahdotonta, eli lukitun auton varastaminen ei onnistu.

PT&C:n tutkimustietojen mukaan näin ei kuitenkaan ole, vaan myös uudenaikainen auto on mahdollista varastaa. Usein varkaiden toimintatapana on myös auton avaimen anastaminen tai kopiointi etäyhteyden kautta elektronisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt