Autokauppias lehdelle: Nämä kaksi säilyttävät arvonsa jopa yli 300 000 km mittarissa – näissä taas hinta tippuu selvästi reippaammin

Kaasujalka-lehti selvitti, miten muutaman vuoden ikäiset, mutta paljon ajetut isot suosikkiautot säilyttävät arvonsa.

Kuvassa vuosimallin 2010 Mercedes-Benz E 250 CDI T -farmari uutena.

18.1.2016 7:26

Lehti kysyi autokauppiaalta, miten taksitolppien yleisimmät valtiaat eli E-sarjan Mercedes-Benz E, Volvo V70, Volkswagen Passat Variant, Toyota Avensis ja Ford Mondeo käyvät kaupaksi, kun takana on kolme vuotta reipasta taksikäyttöä ja mittarissa useamman sata tuhatta kilometriä.

Voittajaksi selvisi Mercedes-Benz E, joka ”vielä 300 000 kilometriä piiskattunakin mielletään vasta sisäänajetuksi”, Kaasujalka kirjoittaa.

Kovia kilometrimääriä sietää arvonsäilymisen suhteen myös Volvo V70. Esimerkkinä lehti käyttää vuosimallin 2012 Volvo V70 D5 AWD:tä, josta pyydetään vielä 396tkm ajettunakin yli 20 000 euroa.

– Passatissa, Avensiksessa ja Mondeossa hinta tippuu suuren kilometrilukeman myötä niitä selkeästi enemmän, kommentoi lehdelle Rinta-Joupin Autoliikkeen Turun myymälästä myyntijohtaja Olli Arnivaara.

Haluuttavuusjärjestyksessä ykkönen on siis Mercedes-Benz E ja kakkonen Volvo V70, mutta miten pärjäävät kauppiaan kokemuksen mukaan paljon ajetut Toyotat, VW:t ja Fordit?

– Passat, Mondeo ja viimeisenä Avensis, Arnivaara sanoo Kaasujalalle suhteellisen arvonsäilymisen järjestyksestä.

– Edellyttäen, että ne kaikki ovat saman verran ajettuja ja myös kunnoltaan toisiaan vastaavia. Niiden kohdalla 300.000 kilometrin mittarilukema ratkaisee paljon enemmän kuin Mersua kaupatessa. Japanilaiset dieselit eivät muutenkaan ole kovin kysyttyjä, Arnivaara jatkaa.

Käytännössä halvimmat kolmevuotiaat, isot hyvin varustellut dieselkoneiset perheautot irtoavat taksikäytöstä uudelle omistajalleen halvimmillaan reilulla 10 000 eurolla. Taksien arvonsäilyttäjien ykköstä eli vanhaa E-Mersua halajava joutuu latomaan tiskin euroja karkeasti noin tuplamäärän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?