IS koeajoi: Subaru Levorg GT-N – hyvät varusteet ja neliveto vakiona, mutta onko rallisukuinen alusta turhan kova? - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Subaru Levorg GT-N – hyvät varusteet ja neliveto vakiona, mutta onko rallisukuinen alusta turhan kova?

Keulamuotoilusta voi löytää selviä yhtäläisyyksiä Subarun WRX-soratykkiin. Ulkonäölle löytyy ilahduttavasti myös aitoa katetta, sillä Levorg pitää sisällään lukuisia WRX:stä napattuja alustakomponentteja. Lopputulos on yhdistelmä hienosti välittyvää hallittavuutta ja asvalttimiellyttävyyttä. Röykkypinnalla alusta voisi olla mukavampikin.

Julkaistu: 18.1.2016 7:11

Subarun uutuus tarjoaa asvalttialustaa ja aiempaa pienempiä ulkomittoja.

Mallistosta jo poistunutta Legacya pienempi, mutta selvästi sporttimausteisempi. Siinä lyhyt kuvaus, jolla Subarun uuden Levorg-mallin asemoinnin voi mainiosti aloittaa. Siis eräänlainen mini-Legacy.

Teknisesti kaikki Levorgit ovat yhtä kaikki samaa tavaraa: Kori on aina farmarimallia ja autoa vauhdittaa kaikissa tapauksissa 1,6-litrainen suorasuihkutteinen bensiini-boxer.

Vaihteistonkin valinta on helppoa, sillä tarjolla on vain ja ainoastaan Subarun oma, Lineartroniciksi nimetty portaaton CVT-laatikko. Vetotapaakaan ei tarvitse miettiä – se kun on Levorgissakin tuttuun Subaru-tyyliin jatkuva neliveto.

Peruutuskamera on tarkkakuvainen, mutta apuviivat eivät ole premium-autojen tapaan animoituja.

Varusteita on tarjolla varsin mukavasti: esimerkiksi sadetunnistin, nahkainen ohjauspyörä rattinappuloin, avaimeton käynnistys, kuolleen kulman ilmaisin, tuulilasin alareunan lämmitys sekä peruutuskamera kuuluvat kaikki jo halvimpaan perusmalliin.

Sellainen on periaatteessa myös ajamamme GT-N, joka eroaa edellisestä vain kosketustoimisen tehdasnavinsa osalta.

Uusi Levorg on edesmennyttä Legacya peräti kymmenen senttimetriä lyhyempi. Sisällä tilaa on silti lähes entisen veroisesti.

Ajettavuus on Levorgissa melkolailla mallillaan. Vaikka ohjaus on luonteeltaan kevyehkö, on tuntuma tiehen mainio. WRX-rallimallien perinteet tuntuvat ja hyvä niin.

On makuasia, onko Levorgin alusta turhan kova vai ei, mutta yhtä kaikki maavaraa saisi olla enemmän.

Levorg kyllä etenee tasaisella mainiosti, mutta täräyttelee kuopissa ja kahnaa itseään tarpeettoman oloisesti niin mökkitien ruohotuppoihin kuin aura-autonkin jälkeenjättämiin.

Kaksi aikuista mahtuu taakse ihan perusmukavasti, mutta kolmannen kanssa tekee jo tiukkaa.

Reippaammin käskytettäessä neliveto sallii jopa sivuluisun, mikä ei ole nykyajan turvallisuushakuisille ajonvakautusjärjestelmille enää aivan tyypillistä. Voimaa nelikko jakaa ensisijaisesti eteen, suhteessa 60:40, mutta taipuu myös jakoon 50:50.

Mainiossa vaihteistossa on erikoisuutena tarjolla liuta keinotekoisia välityksiä. Niiden idea on vähentää CVT:lle ominaista kuminauhamaisuuden vaikutelmaa.

Erinomainen urheiluratti kuuluu hintaan. Yleisilme on pääosin selkeä ja lievästi kovamuovinen.

Moottori ei ole paukuiltaan rallialustan tasolla, mutta iloisen kierrosherkkä kuitenkin. Miinukseksi nousee kulutus, joka on nätistikin ajaen varsin korkea. Autosta löytyy myös Subaru Intelligent Driveksi -nimen saanut ajotapavalitsin, jonka puitteissa moottorin ja vaihteiston ominaisuuksia voi säätää oman ajotavan ja ajotilanteiden mukaisesti.

Tavaratilan väliverho voisi sijaita korkeammallakin. Samaa voi sanoa itse luukun avautumiskorkeudesta.

Sisältä kokonaisuuden yleisilmettä voi kuvailla laadukkaaksi, vaikka kiilto- ja kovamuoviset pinnat himmentävätkin hieman vaikutelmaa.

Tavaratila on mukavasti 522-litrainen, mutta valitettavasti matala. Senttejä saisi olla lisää varsinkin näkösuojan alapuolella. Matkustamossa tilaa on paremmin, ja kaksi aikuista mahtuu taakse suorastaan mukavasti.

Etuistuimet ovat hyvät ja yllättävän suurikokoiset. Yleisesti ottaen sisätilat vetävät vertoja Levorgin luokkaa isommalle esikuvalle eli jo aiemmin mainitulle edellissukupolven Legacylle.

Näillä eväin Levorg on oman tiensä kulkijan valinta – osin jopa kirjaimellisesti. Subaru erottuu yhä massasta ja se on hyvä niin.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?