Kia Optima – täysin varusteltu - Autot - Ilta-Sanomat

Kia Optima – täysin varusteltu

Kia Optiman Business Luxury -varustelu tarjoaa enemmän kuin autoilija osaa kaivata.

16.1.2016 14:55

Paremman väen Audilla ajava poika kurvaa pihaan, vilkaisee parkissa olevaa autoa, mutta ei sano mitään.

– Hieno, eikö?

Ei kommenttia vaan yliolkainen mulkaisu autoon ja kaiken kertova nenän nyrpistys.

Yhden henkilön mielipidetiedustelua ei kannata väheksyä, sillä netin keskustelupalstojen selailu tarjoaa samankaltaista ennakkoasennetta.

Ei kannattaisi. Kia tulee lujaa. Muotoiluguruksi ylistetty Peter Schreyer on jalostanut jo olemassa ollutta Optimaa. Nurkkia on siistitty ja rosoja viilattu. Muodonmuutos ei ole yhdellä silmäyksellä suuri, mutta Kia puhuu syystäkin kokonaan uudesta autosta.

Kia Optiman c-pilarin muotoilu korostaa coupémaisuutta.

Vajaan 30 000 euron lähtöhinnalla saa tyylikkään auton, seitsemän vuoden tehdastakuun ja paljon varustelua, jollaista ei löydä kymppitonnia kalliimmista ns. premium-merkeistä. Sitten kun auto varustetaan Business Luxury -muottiin, varustelistasta tulee todella pitkä (katso oheinen kainalojuttu).

Mikä parasta, kaikki herkut tulevat ilman hankalasti muotoiltujen lisävarustelistojen ruksimista. Vain metalli- tai helmiäisvärin valinta päälle, ja se on siinä.

Liki viisimetrinen Optima on parhaimmillaan rauhallisessa kruisailuvauhdissa. Sillä on ilo ajaa niin kauan kun ei harhaudu kaistaviivojen päälle. Lumisellakin tiellä kaistavahti osaa palauttaa hairahtuneen väylälle. Samoin käsien irrottaminen ratista läväyttää pikaisesti muistutustekstin ajamisen perusasioista mittaristoon. Turvavarusteet voi toki kytkeä pois.

Optima ei pelästynyt lunta. Etuvedolla pääsi hyvin liikkeelle, kunhan ei annostellut liikaa kaasua.

Koeajo osui talven lumisimpiin hetkiin, täydelliseen nelivetokeliin. Optima selvisi koettelemuksesta hyvin. Vaikka ohjaus ei ole mitenkään levoton, ajotuntuma tiehen voisi olla tiiviimpi.

Penkit ovat tukevat olematta liian kovat. Tilaa riittää sekä sivuille että pituussuuntaan – niin edessä kuin takana. Alusta toimii kyllin jämäkästi. Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi.

Luxury Business -varustelussa tulevat näyttävät 18-tuumaiset vanteet.

Auto on hiljainen, ja kun mökää halutaan, Harman Kardonin äänentoisto on täysin kelvollinen. Tavaratilaa löytyy pitkänomaisesta tilasta yhtä paljon kuin saksalaisten premium-farkkujen takataskusta.

Mitä autonostaja sitten vielä miettii? Mitäköhän naapurit sanovat, kun Volvo tai BMW vaihtuu Kiaan?

Panoraamakatto tuo lisää ilmavuutta.

Kaikki hyvältä näyttävät materiaalit eivät ehkä ole ihan sitä miltä näyttävät, mutta suurimman pohdinnan synnyttänee 1,7-litrainen moottori, jonka tehokkuus saattaa aiheuttaa epäilyjä. Maahantuonnissa eniten myyväksi povatun dieselkoneen (saatavissa myös manuaalivaihteistolla) kiihtyvyys ei todellakaan ole kummoinen, mutta vääntöä moottorista löytyy.

Sisään pääsee vaivatta ja jalkatilaa on takana runsaasti.

Optiman saa myös kaksilitraisena bensiininelikkona – automaatilla tai ilman. Bensiiniversion polttoaineenkulutus on tehtaan mukaan kaupunkiajossa tuplaten suurempi kuin dieselillä ja CO2-päästötkin yli 170 g/km.

Langaton matkapuhelimen lataus vaatii Qi-teknologiaa tukevan puhelimen.

Myöhemmin tänä vuonna on luvassa 2,4-litrainen GT-versio ja töpselillä ladattava hybridi. Enemmän kuin ne, Optiman menestykseen Suomen markkinoilla vaikuttaa tänä vuonna saapuvan farmarin saama vastaanotto.

Sitä ennen: älä ylläty, jos kotikatusi varteen ilmestyy tyylikäs ja huippuvarusteltu Optima.

Kovalla pakkaskelillä, useita kylmästartteja sisältänyt koeajo toi keskikulutukseksi 6,3 litraa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?