Autot

Lexus ui vastavirtaan: Yllätys tehopakkauksen pellin alla

Julkaistu:

UUTUUS
Japanilaismerkki Lexus esitteli hiljattain avautuneessa Detroitin autonäyttelyssä ison luksus-coupén. Siinä ei ole sinänsä mitään uutta, mutta pellin alla piileekin yllätys.
Lexus esitteli Detroitin autonäyttelyssä kokonaan uuden, isokokoisen luksus-coupén, jolla merkki hamuaa markkinaosuuksia esimerkiksi Mercedeksen S-sarjan Coupélta, BMW:n 6-sarjalaisilta sekä Audin mahdollisilta, vielä esittelemättömiltä tulokkailta.

Saksalaisen troikan hallitsemille markkinoille tunkeutuminen ei liene helppoa, mutta Lexuksella on takataskussaan varsin erikoiset valtit.

Se ui nimittäin teknisessä mielessä täysin vastavirtaan muiden kanssa. Kun kaikki muut valmistajat ovat suitsineet päästöjä ja kulutusta ruuvamalla moottorien kylkeen ahtimen tai yleensä kaksi, esitteli Lexus uuden LC 500 -coupénsa rohkeasti isolla viisilitraisella, vapaasti hengittävällä V8-moottorilla.


Tehoa voimalaitteesta saadaan 467 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että se on voimantuoton suhteen puskurinmitan edellä Mercedeksen S-Coupé 500:ttä sekä BMW 650i-mallia. Näiden tehot jäävät juuri alle 460 hevosvoiman rajan, BMW alle 450:n. Samalla se tarkoittaa, ettei Lexus ole tavoistaan poiketen rakentanut LC 500 malliaan myöskään hybridiksi.


Uusi LC 500 on teknisesti mielenkiintoinen. Voima välitetään takapyörille (ja vain takapyörille) ensimmäisen sarjatuotannossa olevan 10-vaihteisen automaattilaatikon kautta. Satasen spurttiin kuluu ilmoituksen mukaan 4,7 sekuntia, mikä on toisaalta varsin kohtuullinen lukema 1900-kiloiselle autolle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ison coupén painoa on pudotettu nykytyyliin eksoottisilla materiaaleilla: ovien rungot ovat hiilikuitua ja niiden ulkopellit alumiinia, vakiovarusteisen lasikaton ohella lisävarustelistalta voi poimia hiilikuituisen umpikaton.



Lexus ei kuitenkaan sulje pois muita moottorivaihtoehtoja. Reilun vuoden päästä keväällä myyntiin tulevan auton konepellin alle lienee odotettavissa myös hybridivaihtoehto. Hinta asettuu samoihin lukemiin kuin saksalaisilla kilpailijoilla: alle sadantuhannen euron ei uutta LC 500:ttä kannata haaveilla omistavansa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt