IS koeajoi Opelin uunituoreen palkintomagneetin – kehunsa ansainnut, mutta mikä vilkuttaa omiaan?

Vuoden Autoksi Suomessa valittu Opel Astra lämmittelee vanhoja suhteita.

HILLITTY Viisiovinen versio on saatu aivan loppu syksyllä Suomeen, farkku on odotettavissa keväällä.

10.1.2016 12:05

Muutamia viikkoja sitten Vuoden Autoksi Suomessa valittiin Opel Astra. Saksalaismerkki on oiva esimerkki siitä, kuinka kaikki eri merkkien onnistumis- ja laatutasot vaihtelevat ajan saatossa. Ei ole kovin montaa vuotta siitä, kun Opel vielä kärvisteli takavuosien epäonnisten valintojen aiheuttamassa laskusuhdanteessa.

Entinen menestysmalli Astrakin jätti hieman kylmäksi, kun ostajien takaraivossa jyskytti huoli kestävyydestä.

Kojetaulun ja keskikonsolin nappulaviidakkoa on vähennetty ja toimintoja selkeytetty.

Sitten muuttui kurssi. Kehityksen suunnanmuuttajana voidaan nähdä Opelin kokoluokkaa isompi, design-painotettu Insignia, jota seurasi vielä nykyisin jo hittituotteeksi noussut pieni katumaasturi Mokka. Ne tasoittivat tien uudelle Astralle, joka on varsin tasapainoinen ja päteväksi muokattu perusauto arjen taittajaksi.

Millä avuin uusi Astra sitten kaappasi tavoitellun tittelinsä? Tärkein ominaisuus on auton hankintahinta, eli suoraviivainen rahalle saatava vastine. Se Astrassa lämmittää ensimmäisenä.

Esimerkiksi koeajoauton autoveroton hankintahinta alkaa tasan 20000 eurosta, jota pari lisävarustepakettia nostaa maltillisesti noin 1400 eurolla. Autoveroakin pitää vielä lievästä kevennyksestä huolimatta maksaa, tässä autossa noin 4500 euroa. Veron määrä laski vuodenvaihteessa hieman vajaat 300 euroa. Ei siis merkittävästi, mutta suunta on oikea.

Sisällä kuljettaja saa ajoasennon helposti mieleisekseen. Yleisilme on tuttua Opelia, mutta laatuun on panostettu entistä enemmän.

Suhteellisen huokeasta hinnasta huolimatta koeajoversio ei ole millään tavalla karvalakkimalli. 1,4-litrainen pikkuturbo tarjoaa pirtsakat 150 hevosvoimaa, ja ahtamisen kautta myös vääntöä riittää mukavasti lähes 200 kiloa keventyneen Astran liikutteluun. Kuusiportainen manuaalivaihteisto on liikkeiltään varsin notkea ja täsmällinen käyttää; moottori alkaa vetää hanakasti jo käyntinopeudesta 1500 alkaen.

Suurimmalla vaihteella ajaessa 100 km/h nopeus tarkoittaa leppoisaa 2000 käyntinopeutta. Kun vauhtia on 120 km/h, käyntinopeus asettuu lukemaan 2300.

Matalahko käyntinopeus matka-ajossa tarkoittaa myös pienempää kulutusta, mikä sekin lämmittää kukkaroa. Tavallisessa nurkka-ajossa Astra kulutti noin 7,5 litraa sadalla, pidemmillä siivuilla litran vähemmän ilman erityistä keskittymistä taloudelliseen ajoon.

Ulkomitoiltaan Astra on yllättäen edeltäjäänsä hieman pienempi, mutta sisätilat eivät ole siitä huolimatta huvenneet.

Perus-Astraksi luonnehdittava koeajoversio on tien päällä vakaa ajettava, joka etenee suoraan ilman jatkuvaa paimentamista. Turvallisuusvarusteisiin kuuluva avustava kaistavahti auttaa kuljettajaa tarvittaessa vaikkapa rattiin nukahtamisen varalta.

Talvipakkasille hyvä tieto on, että istuinlämmitys toimii ripeästi ja ohjauspyörän lämmitystoiminto on vakiovaruste. Innovation-varustepaketin (495 euroa ilman autoveroa) mukana myös takaistuimen reunapaikat ovat lämmitettävät.

Tasanopeudensäädin on myös vakiovaruste, ja osaa pitää valitun nopeuden myös vaihteenvaihdon jälkeen. Näin ei kaikkien kilpailijoiden manuaalivaihteistojen yhteydessä ole. Samaiseen pakettiin kuuluvat myös laadukkaat AGR-etuistuimet, joissa ajoasennon saa muokattua luontevaksi niin lyhyt kuin pitkäkin kuljettaja. Pitkien kuljettajien täytyy tosin hieman pujottautua sisälle.

Toinen autossa ollut lisävaruste ovat älykkäät IntelliLux-led-matriisivalot. Niiden autoveroton lisähinta on 795 euroa, mikä on suorastaan vähän tällaisesta uudenaikaisesta tekniikasta. Lyhyesti ilmaistuna nämä älykkäät ja automaattiset ajovalot ovat varmasti harkitsemisen arvoiset Suomessa, jossa useita kuukausia ajetaan sysipimeillä keleillä. Taajamissa automaattisesti laajalle avautuva valokeila saisi tosin aktivoitua hieman herkemmin.

Pienenä moitteena mainittakoon myös, että sateella katvealueen varoitin vilkuttelee ajoin peilinkuoressa omiaan, ja tuulilasin pyyhintäautomatiikka empii joskus turhaan toimintansa kanssa. Talvella on odotettavissa, että katon reunalle jäänyt lumi putoaa takaovea avatessa takapenkille.

Uusi Astra on kehunsa ansainnut, tasaisen varma suorittaja, josta varsinaisia vikoja on vaikea löytää. Hyväksi uutiseksi voidaan laskea myös se, että uutuudesta on kaivattu farmariversio luvassa Suomeen jo kevään korvalla.

Opel Astra Innovation 1.4 EcoFLEX Start Stop M6

Moottori: R4, 1399 cm³, 110 kW (150 hv)/5000-5600 r/min, 230 Nm/2000-4000 r/min Suorituskyky: 0 – 100 km/h 8,5 s, huippunopeus 215 km/h Kulutus: 5,1 l/100 km 95E10 CO2-päästöt: 117 g/km Voimansiirto: M6, etuveto Mitat: p 4370, l 1809, k 1485 mm, akseliväli 2662 mm, omamassa 1278 kg, tavaratila 370 – 1210 l, tankki 48 l Hinta: 25940 euroa

Kiitämme

- Vastinetta rahalle

- Laatuvaikutelmaa

- Edistyksellisiä ajovaloja

Moitimme

- Kovahkoa jousitusta

- Sisälle kulkua varauksin

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?