Autot

Fiat Panda: Pyöreä, kulmikas ja leikkisä

Julkaistu:

Koeajo
Fiat Panda on kaupunkiauto, jolla uskaltaa maantiellekin.
Termillä kaupunkiauto tarkoitetaan kielenkäytössä yleisesti pientä, henkilöiden ja tavaran kuljettamiseen tarkoitettua ajokkia. Se ei herätä ensimmäiseksi uteluja väännöstä eikä kiihtyvyydestä. Muotoilun kulmikkuuskin kuuluu ikään kuin asiaan. Kaupunkiautoihin suhtaudutaan jotensakin vähättelevästi.

Fiat Pandan voi hyvin kuvitella Rooman ahtaille kujille. Se on todellinen utilitaria, pyöreähkö, lyhyt, siis hyvin tanakan oloinen ja varsinkin matkustamon suunnittelultaan leikkisä. Sekä kojetaulussa että penkkien niskatuissa on muistumia lasten leikkikaluista, alkuaikojen konsolipelien graafisesta ilmeestä ja jopa japanilaisista sarjakuvista.

Panda on leikkisä muttei lelu. Tai sitten toisinajattelijalla on varaa pitää 15 000 euron arvoista autoa leluna.


Panda on pikemmin käytännöllinen kuin virtaviivaisen tyylikäs tai huomisen teknologiaa edustava. Se imee sisäänsä mukavasti viisi ihmistä, mutta keskimittaisen kuskin taakse jalkatilaa jää vähänlaisesti.


Parhaan ajoasennon etsiminen vei aikaa, sillä ensimmäiset kilometrit tuntuivat siltä kuin kuljettaja olisi luisumassa jakkaralta. Pienen äheltämisen jälkeen sopivat säädöt löytyivät, mutta puutteellista reisitukea ja ratin monipuolisempaa säätömahdollisuutta jäi silti kaipaamaan. Keskikonsoli on suunniteltu niin leveäksi, että se vie kaasujalalta tilaa.


Käsijarrun muotoilussa toistuu tavoite käytännöllisyydestä. Käteen jämäkästi istuva kahva on muhkea ja melko karu. Muovisuus tuntuu ja näkyy kaikkialla, mutta muodot ovat sympaattisia. Säilytyslokeroita on runsaasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pandassa istutaan korkealla, kuin tila-autossa. Sisältä on hyvä näkyvyys koko 360 asteen verran. Pysäköitäessä auton äärilinjoja on helppo arvioida, eikä parkkitutkaa todellakaan tarvita.

Pandan saa Suomessa 69-, 85- ja 90-hevosvoimaisilla bensiinimoottoreilla. Koeajossa oli 1,2-litraisella moottorilla ja reilun 1 500 euron lisähärpäkkeillä varustettu Lounge-malli.


Koeajossa kaupunkiauton luonne paljastui äkkiä. Moottori on varsinkin pienillä kierroksilla puhditon, ja vaihdekeppiä saa vatkata tiuhaan. Ilokseen pystyi toteamaan, että vaihdekeppi loksahteli kohdilleen mukavasti paitsi (ymmärrettävästi) aamuna, jolloin ulkolämpötila laski 20 pakkasasteeseen.


City-ajotilan valinta keventää ohjausta entisestään ja helpottaa kurvailua kaupungin kaduilla ja parkkiluolissa. Kun vauhtiin päästiin, Pandan kulku oli miellyttää kaupunkien keskustojen ulkopuolellakin. Korkeudestaan huolimatta auto pysyi kuljettajan määräämässä suunnassa tuulellakin.

Lyhyissä ajorupeamissa, pääasiassa kaupunkiajossa ja talvisella kelillä kulutus nousi 6,8 litraan. Ei ihan huippusuoritus.

Fiat Panda 1.2. 69 hv Lounge (MMJ-622)


MOOTTORI R4, 1 242 cm³, 51 kW (69 hv)/5 500 r/min, 102 Nm/3 000 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 14,2 s, huippunopeus 164 km/h
KULUTUS 5,1 l/100 km CO2-päästöt: 119 g/km
VOIMANSIIRTO M5, etuveto
MITAT p 3 653, l 1 643, k 1 551 mm, akseliväli 2 300 mm, omamassa 1 047 kg, tavaratila 225 l, tankki 37 l
HINTA 15 539 euroa

Kiitämme

Näppärää ajettavuutta

Lämmitettävää tuulilasia

Moitimme

Tiloja varauksin

Infotainmentin vanhanaikaisuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt