Uusissa pyöräpykälissä erikoisia sääntöjä: Irrota polkimet, niin pakollista vakuutusta ei tarvitsekaan maksaa!

Vuoden alusta voimaan tulleet uudet sähköajoneuvomääräykset sisältävät osin varsin erikoisia pykäliä, joiden tulkitsemisesta saattaa esimerkiksi onnettomuustilanteissa seurata vielä melkoisia haasteita.

Kuvassa verraten tyypillinen nykyaikainen tavarapyörä.

5.1.2016 16:11

Taustaa asialle antaa se lähtökohta, että uusien määräysten mukaaan kaikki yli 250-wattiset sähköpolkupyörät lasketaan moottorilla varustetuiksi polkupyöriksi. Näin kuuluu sääntö, vaikka avustus kytkeytyisikin pois silloin, kun pyörää ei poljeta.

Edellinen, (eli vielä kerrattuna moottorilla varustettu polkupyörä) tarvitsee aina maksullisen ja pakollisen liikennevakuutuksen. Alle 250-wattiseen sähköpyörään eli virallisesti sähköavusteiseen polkupyörään vakuutusta ei sen sijaan tarvitse ottaa.

Äkkiseltään sähköavusteisuuden ja sähkömoottoroidun polkupyörän raja tuntuu siis yksinkertaiselta. Aivan näin asia ei kuitenkaan ole.

Taustaksi riittää se tieto, että pyörä lasketaan sähköavusteiseksi, mikäli seuraavat kolme ehtoa täyttyvät: 1) tehoa saa olla enintään 250 wattia, 2) moottori saa toimia vain poljettaessa ja 3) nopeuden on oltava enintään 25km/h.

Markkinoille voi kuitenkin helpolla kuvitella esimerkiksi tuhatwattisen, kuormineen satoja kiloja painavan sähkömoottorillisen tavarapyörän, jossa ei siis ole avustusta vaan selkeästi aivan rehellinen, itsenäinen sähkömoottori.

Oho - tehottomasta mummopyörästä tulikin virallisesti mopo!

Kyseisellä laitteella eli esimerkin raskaalla tavarapyörällä saa nimittäin kuitenkin ajaa ilman liikennevakuutusta, kunhan pyörästä poistaa polkemisen mahdollistavat laitteet eli käytännössä esimerkiksi polkimet, eikä nopeus nouse yli 25 kilometriin tunnissa.

Samalla samasta raskaasta tavarapyörästä saa poistaa myös etu- ja sivuheijastimet, sillä niitäkään ei kevyessä sähköajoneuvossa tarvita.

Sen sijaan, jos samalla esimerkin pyörällä poljetaan sähköavusteisesti esimerkiksi samaa 25km/h nopeutta - tai vaikkapa vain kävelyvauhtia -, niin liikennevakuutus onkin jälleen pakollinen.

Kirsikkana kakussa, mikäli muutoin täysin pykälien mukaiseen sähköavusteiseen polkupyörään (eli siihen alle 250-wattiseen) asentaa käsikaasun, muuttuu laite silmänräpäyksessä moottorilla varustetuksi polkupyöräksi. Liikennesääntöjen puolesta se rinnastetaan tällä kertaa polkupyörään, mutta liikennevakuutus onkin jälleen pakollinen!

Mikäli kyseisen käsikaasullisen sähköavusteisen polkupyörän polkimetkin ottaa pois, muuttuu sama ajoneuvo Trafin mukaan tällä kertaa yllättäen sähkömopoksi, joka on siis rekisteröitävä ja jolle pitää niin ikään ottaa vakuutus - mutta tällä kertaa mopedin!

Toisaalta polkupyöräksi määritellyllä moottorittomalla laitteella saa edelleen ajaa nopeusrajoitusten puitteissa vaikka kuuttakymppiä, mikäli jaloissa vain riittää tehoa.

Katso uudet ajoneuvomääräykset tästä linkistä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?