Talisman – Renault’n uusi taikakalu

Julkaistu:

ENSITESTI
Renault Talisman on näyttävä ja hienostunut.
Talisman on auto, jota ranskalaisrintamaa edustavalta Renault’lta on odotettu pitkään. Sen edeltäjä eli Laguna poistui tuotannosta vuonna 2012, minkä jälkeen uutta ylemmän keskikokoluokan ranskalaista hakevalle on tarjottu lähinnä Citroënin C5:a ja Peugeot 508:a.

Maanmiestensä ohella uuden Talismanin on tarkoitus lyödä kapuloita myös Ford Mondeon, Opel Insignian, Skoda Superbin ja VW Passatin rattaisiin. Japanilaisia saman kokoluokan malleja Renault ei kuitenkaan yllättäen miellä Talismanin kilpailijaksi.

Joidenkin autojen ulkoasusta innostuu heti ensi silmäyksellä, toisten ei. Talisman kuuluu objektiivisestikin arvioiden niihin ensimmäisiin.


Keulaa koristavat jännittävät muodot, jotka eivät kuitenkaan sorru liikaan kikkailuun. Myös perän leveä takavalojärjestely on näyttävä, ja takapyörän päällä kaartuvat hartialinjat ovat virkistävän erilaiset. Ulkomuodosta vastannut Alexis Martot voi olla luomuksestaan ylpeä, sillä Talisman ei todellisuudessa matki mitään jo olemassa olevaa kilpailijaa.


Pitkä, lähes 4,85-metrinen uutuus on ranskalaismerkille tärkeä, sillä Talisman kantaa harteillaan osittain koko Renault’n imagoviittaa. Sen on tarkoitus näyttää, mihin merkki parhaimmillaan pystyy. Talisman on näyttävä ja hienostunut. Laadukkuutta tavoitteleva ilmapiiri vallitsee myös sisällä.

Upouusi Talisman pyrkii olemaan myös teknisesti edistyksellinen auto, joka erottuu massasta. Sen erikoisuuksiin kuuluvat muun muassa 4Control-nelipyöräohjaus, erityinen Multi-Sense ajo- ja tunnelmajärjestelmä sekä aktiivinen iskunvaimentimien säätö. Nelipyöräohjaus on ehdottomasti harvinaisuus, jonka sovellukset ovat tähän mennessä rajoittuneet erikois- ja luksusmalleihin muutamilla merkeillä. Talismanissa se tulee olemaan valinnaisvaruste.

Moottoreissa Renault kulkee totuttua downsizing-trendiä seuraillen. Saatavaksi tulevat kolme diesel- ja kaksi bensiinivaihtoehtoa. Pienin diesel on 1,5-litrainen ja tuottaa 110 hevosvoimaa, suuremmat 1,6-litraisia 130 ja 160 pollen versioina. Tehokkain diesel on tuplaturboin ahdettu. Bensiinimoottorit ovat 1,6-litraisia, ja tehoiltaan 150- ja 200 hevosvoimaiset. Nelivetoa ei ole luvassa.


Erityisestä teholla mälläilystä Talismania ei siis voi syyttää. Silti esimerkiksi 200 hevosvoiman bensiiniversio on varmasti riittävän ripeä useimpiin arkiajoihin. Auto on tien päällä myös hiljainen, mutta myös alustaltaan hieman levoton, paikoin jopa veltto.

Tasaisella pinnalla Talisman liikkuu hyvin siististi, mutta röykyissä, kuopissa ja heitoissa jousitus ei useinkaan kykene suodattamaan epätasaisuuksia matkustamon ulkopuolelle. Taikamatoksi Talismanista ei ole, edes Multi-Sensen viiden eri ajo-ohjelman asetuksia muuttamalla.

Toisaalta kyseinen järjestelmä auttaa kuljettajaa löytämään itseään eniten miellyttävän asetuksen. Viides ajomoodi on personoitavissa.


Kuljettajaa avustavien järjestelmien suhteen Talisman kulkee aavistuksen kaikkein kuumimman kärjen jäljessä. Autoon ei ole saatavilla niin kaistalla pysymisen avustinta, adaptiivisen tasanopeuden säätimen täysjarrutusta, adaptiivisia ajovaloja kuin wifiäkään. Sen sijaan varoittava kaistavahti, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä ja lyhyiden ja pitkien ajovalojen automatiikka ovat tarjolla.


Talisman saapuu Suomeen ensi vuoden huhtikuussa, ja tärkeä farmariversio vielä loppukeväällä. Varustetasot ovat Life, Zen Intens. Auton hintatiedot selviävät vasta ensi vuoden puolella, mutta Renault’lta luvataan hintojen olevan kilpailukykyiset, eli lähtöhinnat asettunevat jonnekin 30 000 euron tuntumaan. Myös neljän vuoden takuu on ryhmässä vahva valtti.

PS. Ai niin! Kuinka Talismanin edeltäjä Laguna sijoittuu viimeisemmässä suomalaisessa katsastusvikatilastossa? Esimerkiksi kolme- ja kuusivuotiaiden ryhmissä se pärjää paremmin kuin tutut, laadukkainakin pidetyt BMW 5-sarja, Ford Mondeo, Honda Civic, Mercedes-Benzin C-sarja ja Volvo V70. Maailma muuttuu.

Renault Talisman TCe 200 EDC7


MOOTTORI R4, turbo, 1 618 cm³, 147 kW (200 hv)/6 000 r/min, 260 Nm/2000 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 237 km/h
KULUTUS 5,6 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 127 g/km
VOIMANSIIRTO A7, etuveto
MITAT p 4 848, l 1 869, k 1 463 mm, akseliväli 2 808 mm, omamassa 1 505 kg, tavaratila 515 – 608 – 1 022 l, tankki 51 l
HINTA vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt