IS Ruotsissa: Mersun legendaarinen G-maasturi sai päivityksen – huomaatko eron edellismalliin?

Mersun legendaarinen G-sarja on nyt päivitetty nykyhetkeen. Eri asia on, kuka toimenpiteen enää huomaa.

20.12.2015 12:13

Ikoni. Siinä sana, jolla Mercedes-Benzin maastokykyisintä henkilöautoa eli G-sarjalaista on voinut kuvata jo vuosikymmenien ajan. Ja voi kuvata vastedeskin, sillä aristokraattiseen tapaan juuri mikään ei vaikuta tuoreimmassa kasvojenkohotuksessa muuttuneen.

Kilpailijoita G-sarjalla on nykymaailmassa enää vähän, varsinkin jos kriteeriksi ottaa huomattavien etenemiskykyjen ohella myös poikkeuksellisen pitkän mallikaaren ja muuttumattoman ulkoasun.

Land Rover Defenderin ohella Mersun G on ilman epäilystä yksi viimeisistä mohikaaneista. Siis jämäkkä ja raakaan käyttöön tarkoitettu, viimeisen päälle aito perinnemaasturi. Samaa perusrakennetta noudattaen G-sarja on taipunut ja taipuu myös jatkossa niin metsämiehen työkaluksi kuin vaikkapa helikopterista suoraan sotatantereelle pudotettavaksi.

Teknisesti suurin uutuus on nyt Euro 6 -päästötasoon siirtyminen, mikä tarkoittaa kulutuksen ja päästötasojen tippumista läpi linjan.

Bensamalli G 500:n voi vastedes tilata myös adaptiivisella alustalla ja AMG-versioista löytyy puolestaan hieman aiempaa enemmän potkua niin tehojen kuin värivaihtoehtojenkin suhteen. Suomeen sopivin eli dieselkoneinen G 350 d on sekin saanut 35 uutta hevosvoimaa ja myös maksimivääntömomentti on kasvanut dieselissä kuudellakymmenellä newtonmetrillä. Kaikki malliversiot on lisäksi päivitetty uusilla puskureilla ja kojelaudan aiempaa isommalla monitoiminäytöllä.

Mutta millainen G on ajaa? No lyhyesti sanottuna varsinkin osaavan ja rajat tietävän kuljettajan käsissä aivan uskomaton. Auto ryömii jyrkän hiekkakuopan seinämää yhtä helposti kuin Toyota Corolla parkkitalon ramppia. Tavanomainen ojakaan ei aiheuta heilahdusliikettä kummempaa estettä.

Toisaalta ristiriita luksuksen kanssa on ilmeinen. Sisään kiivetään, ovet paiskotaan kiinni ja vaihteenvalitsinkin on sijoitettu, no, totuttelua vaativasti. Kaupunkiinkaan kankea G ei oikein istu, paitsi ehkä katu-uskottavuutensa puolesta.

Vaikka nyt ajamamme mallit ovat G-maailmassa uusinta uutta, suunnitellaan legendalle huhujen mukaan kovaa vauhtia jo seuraajaakin. Mielenkiintoista on nähdä miten lopputuloksen tämän osalta käy, varsinkin kun muistaa sen tosiseikan, että nykymallinen G piti Daimler-konsernin arkuperäisten suunnitelmien mukaan poistaa mallistosta jo vuonna 2007.

Vaan toisin siis kävi. Varmaa on vain se, että erittäin järeälle ja kompromissittomalle maastoautolle on maailmassa aina ottajansa.

Mercedes-Benz G 350 d

Moottori V6, diesel, 2987 cm3, 180 kW (245 hv)/3600 r/min, 600 Nm/1600-2400 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 8,8 s, huippunopeus 192 km/h Kulutus 9,9 l/100 km diesel CO2-päästöt 261 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4764, l 1867, k 1954 mm, Akseliväli 2850 mm, omamassa 2612 kg, Tavaratila 487 l, tankki 96 l Hinta 164315 euroa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?