Onko Mercedes-Maybach S 500 4matic Suomen kallein vuokra-auto?

Miten puhkikehutusta S-sarjasta saa entistä upeamman? Lisäämällä pituutta ja tekemällä siitä Mercedes-Maybachin. Nyt sellaisen voi myös vuokrata käyttöönsä.

Kutsuvat penkit ovat jo sinällään luksusta. Lisäksi ne tarjoavat erilaisia hierontoja.

19.12.2015 16:28

Rystyset eivät ole ihan valkoisina, mutta rattia tulee ensimmäisten ajokilometrien aikana puristettua tavallista enemmän.

Nyt ollaan Mercedes-Maybachin puikoissa. Viisilitrainen V8-moottori toimii 9G-tronic-vaihteiston kanssa kuin unelma. Yli 2 000-kiloinen loistoauto on tehty sivistyneeseen etenemiseen, mutta tarvittaessa 455 hevosvoimaa tuhdilla väännöllä saa maiseman vaihtumaan vilkkaasti.

Auton hinta kaupassa on 238 256 euroa. Siis periaatteessa. Eihän tällaista autoa kukaan hanki ilman lisävarusteita.

Tätä yksilöä on jälkivarusteltu siten, että hinta nousee 317 334 euroon. Suomessa kun ollaan, autoveron osuus on 116 694 euroa. Saksassa perus-Maybachin hintalapussa seisoo ”vain” 134 053 euroa.

Jos Maybach-kyytiä mielii, vuorokausivuokra asettuu reiluun puoleentoista tonniin. Ihan kaikille sitä ei maahantuojan tiloista anneta lainaksi. Minimi-ikä kuljettajalle on 28 vuotta. Ajokokemusta vaaditaan vähintään viisi vuotta. IS:n koeajamaa autoa on vuokrattu tähän mennessä etenkin häätilaisuuksiin.

Pituus 5,453 metriä. Pysäköiminen Alepan parkkiruutuun voi olla hiukan hankalaa.

Vaikka S-sarjasta puhutaan valmistajan mainoslauseissa maailman parhaana autona, kuljettajakin haluaisi istua nyt takapenkillä. Jotain edes hiukan samanlaista matkustamisen loistokkuutta löytyy lentokoneiden ylellisimmistä ensimmäisen luokan matkustamoista.

Kömpiminen hemmoteltavaksi on helppoa. Suuret ovet todella aukeavat.

Maybachista löytyy suunnilleen kaikki, mitä autoon voi kuvitella. Matkustamo on hiljainen, valmistajan todisteiden mukaan todennäköisesti maailman hiljaisin.

Kuljettajalla on kissanpäivät, mutta mieli tekee myös taakse istumaan. Lämmitetty ratti, tietenkin.

Viimeistelyn jälki näkyy myös istuinten säätökytkimissä.

Käsin tikatut nappanahkaiset pinnat ja tunnelmavalaistuksen useat vaihtoehdot luovat pehmeää lounge-ilmettä. Sitä lisää katon beige alcantara-verhoilu.

Takaistuinten välisistä lokeroista löytyy muun muassa Peltier-teknologiaa, jonka avulla voi pitää juomansa halutussa lämpötilassa.

Tällainen mekanismi lehauttaa agarpuun kallisarvoista tuoksua matkustamoon.

Ilmanlaatua säätelee Air Balance -varustelu. Se tarkoittaa ionisointia, tehostettua ilmansuodatusta ja erilaisten tuoksujen tuottamista parfyymeilla. Kultaakin kalliimmaksi mainittu agarpuun tuoksu leviää matkustamoon hansikaslokeroon asetetusta pullosta.

Luksuksen voi nähdä, tuntea ja haistaa Mercedes-Maybachin takapenkillä.

Takapenkin yhdestä lokerosta löytyy kaukosäädin ja kuulokkeet.

Burmesterin valmistamia kaiuttimia autossa on 24 kappaletta.

Tyylikästä viimeistelyä: suuttimien puhalluksen voimakkuutta säädetään nupista, joka ponnahtaa painamalla kojelaudasta.

Turvavyö tuntuu rinnalla kuin silkkisolmiolta. Takavöissä on myös integroidut turvatyynyt, jotka täyttyvät nanosekunnissa ja lieventävät vyön aiheuttamaa painetta ja kiristysvoimaa rintakehän alueella.

Jos pörssikurssien selaaminen etuistuimen selkänojaan asennetusta näytöstä alkaa kyllästyttää, selkänoja kallistuu 43,5 astetta lepoasentoon. Istuinten mukavuutta lisäävät erilaiset hierontaoptiot; esimerkiksi energizing-valinta perustuu kuumakivihierontaan.

Analoginen kello tulee sveitsiläisen IWC:n pajasta

Lisävarusteista voi ruksia Robbe & Berkingin käsin tehdyt, hopeoidut samppanjalasit. Ajankulun näkee IWC:n valmistamasta analogisesta kellosta, jonka numeronäytöt ja viisarit on valmistettu jalometallista. Musiikki toistuu Burmesterin 24 kaiuttimesta 1 540 watin teholla.

Daimler aloitti Maybachin valmistuksen 2002, mutta kymmenen vuotta myöhemmin sen tuotanto lopetettiin. Mercedes-Benz alkoi viime vuonna elvyttää luksusmerkkiä. Kuvassa Maybach Manufakturin logo, joka koristaa auton C-pylvästä.

Mercedes-Maybach S 500 4Maticin ulkokuori on iso, kaunis ja pröystäilemätön.

Tämän auton ovea ei paiskata kiinni. Sulkemisavustin imaisee oven kiinni taianomaisesti.

Tätä autoa ei viedä harjapesuun.

Jotta perässä tulevien ei tarvitsisi ihmetellä, auton takakulmaa koristaa nimi Maybach.

Mercedes-Maybach S 500 4matic

Moottori: V8 biturbo, 4 663 cm3, 335 kW (455 hv)/5 250–5 500 r/min, 700 Nm/1 800–3 500 r/min

Suorituskyky: 0-100 km/h 5,0 s, huippunopeus: 250 km/h.

Kulutus: 8,9 l/100 km CO2-päästöt: 219 g/km

Voimansiirto: A9, neliveto

Mitat: p 5 453, l 1 899, k 1 500 mm, akseliväli 3 365 mm, omamassa 2 145 kg, tavaratila 500 l, tankki 80 l.

Hinta: 317 334 euroa

Kiitämme

Uskomatonta loistokkuutta

Miltei teknistä täydellisyyttä

Moitimme

Suomen autoverokäytäntöä, sillä älytön hintahan ei ole kokonaan saksalaisten vika

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?