Vaikka retrohenkinen automuotoilu alkaa olla jo viime vuosikymmenen juttuja, on koko nykyisen buumin starttaajalla nähtävästi vielä ässä hihassaan.
Volkswagen julkaisi nimittäin jo vuonna 2001 konseptiauton, jota odoteltiin kovasti tuotantoon ihan muutaman vuoden sisällä.
Alun perin VW kertoi tuovansa sen myyntiin vuonna 2003, ja tuotantomääriksi ennustettiin jopa 80 000 kappaletta vuodessa. Alustaltaan se olisi perustunut silloiseen Volkswagenin T5-sukupolven Transporteriin. Vanhan, alkuperäisen ”junakeula-Volkkarin” muotoja soveltaen lainannut pikkubussin ja tila-auton yhdistelmä ei kuitenkaan vielä tähän päivään mennessä ole päätynyt tuotantoon, ja suunnitelma peruttiin vuonna 2005.
VW Microbus.
Microbusin kanssa hyvin samannäköinen konseptiauto esiteltiin kuitenkin yllättäen Geneven autonäyttelyssä vuonna 2011, sillä kertaa Bulli-nimellä. Se puolestaan viittaa alkuperäisen takamoottorisen paketti-Volkkarin saksankieliseen lempinimeen. Nyt auto oli edellistä Microbusia pienempi, kokoluokaltaan melko lähellä nykyistä Touran-tila-autoa.
Kymmenen vuoden väli hieman eri kokoisten, mutta kovasti samankaltaisten autojen välillä kummastutti tuolloin. Nyt VW vihjaa, että se esittelee hyvin pian jotain uutta.
Konserni on lähettänyt levitykseen kuvan, jossa hämyisästi kuvataan tulevaa automallia, joka on vielä peitettynä läpinäkyvän suojan alle. Auton kokoluokasta tai muodoista ei voi sanoa juuta eikä jaata, mutta huhujen ja epävirallisten tietojen mukaan kyseessä olisi ”Bus”-niminen konseptiauto, joka tällä kertaa hyvin väkevästi viittaisi kyseessä olevan oikean tuotantoauton lopullinen versio.
Laite esitellään pian Las Vegasissa järjestettävillä kuluttajaelektroniikkamessuilla.
Konseptissa huomattavaa on, että auton päiväajovalot viittaavat samaan muotokieleen, jota VW käyttää tällä hetkellä Golfin sähkö- ja hybridimalleissa, e-Golfissa ja GTE:ssä. Bussikonseptin voi siis hyvällä syyllä olettaa olevan joko hybridi tai täyssähköauto.
Lähes 20 vuotta sitten esitelty Volkswagen New Beetle oli ensimmäinen nykyisen retrobuumin aloittanut moderni auto. Sen vanavedessä seurasivat Mini, Fiat 500 sekä Citroënin C3 Pluriel, joka oli eräänlainen moderni rättisitikan reinkarnaatio. Myös Yhdysvaltoihin samainen villitys levisi – Ford, GM ja Chrysler ovat kaikki esitelleet modernisoidut versiot 1960-luvun kuumimmista muskeliautoista.
Päivitetty klo 11:58