Lexus RX: Erilainen SUV-hybridi - Autot - Ilta-Sanomat

Lexus RX: Toyotasta tuttu harmaus loistaa poissaolollaan

Lexus RX tuskin jää huomiotta marketin pihassa. Keskustelun voi halutessaan kääntää vaikka siihen, että 450h-hybridiä ei voi ladata töpselistä, eikä auton V6-moottorin kyljessä ole ainoatakaan turboa. Erikoista, eikö vain?

Julkaistu: 12.12.2015 11:43

Lexus RX on erilainen SUV-hybridi.

Jos Lexus RX, kookas SUV-hybridi, ei heti kilkuta kaikkia kelloja muistin sopukoissa, ei se ole ihme. RX kamppailee elintilastaan niin laadukkaiden ja kalliiden kilpailijoiden kanssa, että tämä japanilaisvastine on omassa premium-ryhmässään jäänyt kuriositeetiksi.

Audi Q7, BMW X6, Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz GLE ja Volvo XC90 ovat kaikkia nimekkäitä ja todella loppuun asti hiottuja tuotteita.

Niinpä Lexuksen osaksi on jäänyt olla lähinnä mielenkiintoinen, erottuva poikkeus, jonka kappalemääräinen edustus Suomen verrokkiryhmässä vaipuu vain prosentin tuntumaan.

Se on vähän.

Terävät linjat erottavat Lexuksen muista merkeistä.

Usein näitä autoja ei siis Suomen teillä näe, mikä lienee osittain myös merkin tarkoitus. Euroopassa Lexus-brändillä sen sijaan menee tällä hetkellä hyvin nousujohteisesti, eikä harvinaisuus tietenkään tarkoita, etteikö auto olisi mielenkiintoinen.

Varsinkin nyt, kun RX:n neljäs sukupolvi on saatu uunista ulos.

Uudelleen suunniteltu ja rakennettu RX on maailmanlaajuisesti merkin myydyin ja siksi myös tärkeä malli. Uusi auto tukeutuu ennen kaikkea erottuvaan muotoiluun, ylellisyyteen, kehittyneisiin ajo-ominaisuuksiin ja älykkäisiin tekniikoihin.

Muotoilun rohkeuden suhteen RX kerää eittämättä pisteet kotiin. Uudistettu kori on edellistä lähes kolmanneksen jäykempi. Ja samalla päältä kuin kirveellä veistetty. Terävät ja viettelevän erilaiset linjat eivät varmasti miellytä kaikkia, mutta mitäpä siitä: tämä auto en tehty erottumaan.

Auton takimmaisen eli ns. c-pilarin idea ”leijuvasta katosta” on tuttu muun muassa Range Rover Evoquesta.

Ylellisyys taas erottuu parhaiten sisällä. Esimerkiksi keskikonsoliin ja oviin sijoitettujen somisteiden voimakas design luo jännittäviä kontrasteja aidon puun ja viileän metallin välille. Osassa sisustan elementtejä on käytetty jopa pianonvalmistaja Yamahalta tullutta laserleikkaustekniikkaa. Nahkaverhoiluun on puolestaan saatavana uusia mielenkiintoisa värejä, esimerkiksi railakas mutta lämmin viininpunainen.

Yrityksen puutteesta Lexusta ei voi moittia.

Emoyhtiö Toyotasta tuttu, varma harmaus loistaa poissaolollaan.

RX 450h on muodikas hybridi. Sitä ei ole tarkoitettu maastoon möyrimään, vaan bulevardeille esittäytymään. Ensitestin perusteella alustaltaan kehittynein F Sport -malli pitää suurin piirtein sen, minkä ulkoinen olemus lupaakin.

Autoa on miellyttävä ajaa myös mutkaisilla pikkuteillä, vaikka parhaiten vaivaton ajotunnelma sopiikin suorille taipaleille. Moottoritiellä RX:ää ei tarvitse paimentaa, ja lukuisat ajoavustimet helpottavat kuljettajan askareita. Automaattisesti säätyvät iskunvaimentimet hoitavat työnsä älykkäästi 30 eri esiasetuksen turvin tosin vain yläpään F Sport –malleissa.

Takana ei ole tilaa vievää kardaanitunnelia, mutta istuin on silti muotoiltu lähinnä kahdelle.

Suorituskyvyn suhteen RX ei pärjää pahimmille kilpailijoilleen. Vaikka kyseessä on sivuseikka, on varmaa ettei 200 km/h huippunopeus yksinkertaisesti riitä kaikille, ainakaan tärkeillä Saksan markkinoilla.

Arkiajossa tärkeämpi kiihtyvyys 0-100 km/h on kohtalaisen hyvä, mutta ei erityisiä kehuja nostattava. Ohituskiihtyvyys sen sijaan on RX:n vahvaa aluetta. Silti ei voi olla ihmettelemättä, miksi jostain kummallisesta syystä Lexus karttaa turbon liittämistä bensiini-hybrideihinsä. Sen avulla suorituskykyero kilpailijoihin saataisiin kurottua kiinni.

Tavaratila vetää perusmuodossaan mukavat 539 litraa. Laajennus sujuu tyylikkäästi sähkönapista.

Samalla tapaa erikoista on, ettei tätä hybridiä voi ladata pistokkeesta. Monet muut valmistajat ovat kyseisen valon jo nähneet.

Ylellisyys erottuu parhaiten sisätiloissa.

Turvallisuusvarusteiden osalta Lexus liikkuu kärjen tuntumassa. RX hyötyy erityisestä Lexus Safety System + varustepaketista, joka seuraa autossa vakiona. Siihen sisältyvät merkin Pre-Crash Safety System, mukautuva tasanopeudensäädin, avustava kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Lisäksi RX kykenee havainnoimaan kuljettajan vireystilaa uuden, erityisen auton vaeltelua tarkkailevan Sway Warning -toiminnon avulla.

Ohjaamo on selkeä ja toimiva, mutta ei kuitenkaan pröystäilevä. Ohjauspyörän etäisyyssäätöä voisi olla enemmän. Portaaton CVT-automaatti on hybridimallin erityisominaisuus.

Lexus RX:n kaistallapysymisavustin on kuitenkin hyvin herkkä luovuttamaan ohjat kuljettajalle, myös silloin kun ei odottaisi. Sama pätee adaptiiviseen tasanopeussäätimeen, jos matkaa jatketaan esimerkiksi kiertoliittymän kautta.

Lisävarusteena saatavat adaptiiviset kaukovalot koostuvat yllättäen yhteensä vain kuudesta eri lohkosta, kun matriisi-tyyppisissä led-versioissa niitä voi olla moninkertaisesti. Ottaen huomioon auton hinta, edistyksellisempääkin tekniikkaa voisi odottaa.

Ensimmäiset Lexus RX-yksilöt nähdään Suomen ainoassa merkkikaupassa noin kuukauden kuluttua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?