”Hallituksen ajoneuvoveron korotus kohdistuu suoraan pienituloisiin autonkäyttäjiin, joiden on asuinpaikan vuoksi pakko käyttää autoa. Hyvin monella seniorilla on käytössään vanha käyttöauto, esimerkiksi vuoden 2003 Volvo, jonka käyttömaksu (ajoneuvovero) tämän vuoden alusta on 362,08 euroa”, Kymäläinen kysyy eduskunnan vaski-tietokannan mukaan ja jatkaa:
”Kyseinen henkilö tarvitsee autoaan mm. kauppa- ja postireissuihin sekä apteekkikäynteihin. Vuotuiset ajokilometrimäärät jäävät usein muutamaan tuhanteen kilometriin. Polttoaineen kulutuksen ollessa suuri ei ylimääräisiin ajoihin ole näillä bensan hinnoilla varaakaan. Hallituksen esityksessä ajoneuvoveroa (käyttömaksua) korotetaan 36,50 eurolla CO2-päästön ollessa 140 g ylöspäin lineaarisesti. Volvon CO2-arvon ollessa 238 g nousee ajoneuvovero liki 400 euroon.”
”Samanaikaisesti hyvätuloisen omistaman, uudenkarhean, mahdollisesti päästömanipuloidun Skoda Octavia 1,4 TSI -farmariauton CO2-arvon ollessa 119 g ajoneuvovero on ensi vuonna vain 183,23 euroa. Tätä ajoneuvoveroa (käyttömaksua) ei koroteta lineaariseksi, vaikka useimmiten uudemmilla autoilla ajetaan useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Kuitenkin näin kulutetaan tiestöä ja kasvatetaan hiilijalanjälkeä monikymmenkertaisesti enemmän kuin vanhoilla autoilla vähän ajettaessa.”
Kymäläisen mukaan Suomen hallitus on näiden autoveroesimerkkien valossa valinnut tien, jolla ”tuloeroja kasvatetaan ja näin OECD:n logiikan mukaan hidastetaan talouskasvua”.
Käytännössä Kymäläisen esimerkin mukainen eli vajaat 240 grammaa päästävä vuoden 2003 Volvo tarkoittaa verraten suuritilavuuksiseksi luonnehdittavalla 2.4- tai 2.5-litraisella bensiinimoottorilla varustettua Volvo S60, V70 tai S80 -mallia. Dieselpuolelta vastaavaa päästötasoa tarjoaa aikakautensa katumaasturi Volvo XC90 D5.
Kaikki aiemman kappaleen autot kuuluvat 2000-luvun alkupuolen Volvo-malliston ns. parempaan päähän ja niitä voi siten varustelusta riippuen luonnehtia myös aikakautensa luksukseksi. Pikaselvityksen perusteella kyseisten autojen myyntihinnat pyörivät tällä hetkellä kunnosta ja ajomääristä riippuen noin 3.000-14.000 euron välillä. Kymäläisen kysymys on esitetty eduskunnassa 13.11.2015.
SDP:n riveistä on aiemminkin annettu merkki- ja mallikohtaisia autoveroesimerkkejä. Muun muassa kansanedustaja Satu Taavitsainen on maininnut eduskunnassa ”hyvätuloisen omistaman uudenkarhean päästömanipuloidun Skoda Octavian” ja puoluetoveri Antti Lindtman puolestaan ”kolmen vuoden välein Bemariaan vaihtavan” autonkäyttäjän.