Kia Rio koeajossa - Autot - Ilta-Sanomat

Pikkuauto pakuversiona – tällainen on hintaero

Kannattaisiko jo hankkia pieni henkilöauto pakuversiona?

28.11.2015 10:45

Takavuosina kotimaista pakettiautokauppaa kuristivat monenlaiset määräykset ja rajoitukset, joilla lieassa talutettavaa autonostajakansaa haluttiin suitsia. Pakettiautojen ostajia piiskattiin muita alemmilla nopeusrajoituksilla ja porsaanreikää hyväksikäyttäneiden lisäpenkkipakujen sääntöjä viilattiin vähän väliä.

Pakettiautojen takavuosien verovapaus ja sitä seuranneet vähittäiset veronkorotukset ovat lopulta johtaneet tilanteeseen, jossa pakettiautojen verokohtelu nimenomaan autoveron kohdalla on identtinen henkilöautojen kanssa.

Edelleen pakettiautoja koskevat alemmat nopeusrajoitukset kuin henkilöautoja: jos paku on varustettu ABS-jarruilla ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, sillä saa ajaa korkeintaan 100 km/h, muutoin nopeusrajoitus on 80 km/h.

Teknistä perustetta tälle ei ole; pakettiautojen ajonvakautusjärjestelmät ovat monessa autossa jo kehittyneempiä kuin henkilöautoissa, eikä niiden ajaminen ole enää samanlaista vaappumista kuin vielä 1960-luvulla, josta tieliikennelait ovat pääosin kotoisin.

Mitä maksaa?

Verokohtelun muutos toi myös pienet pakettiautot Suomeen. Yksi tällaisista on Kia Rio, josta on saatavana myös pakuversio.

Kotimaassa varusteltu Rio Van maksaa noin 300 euroa enemmän kuin viisipaikkainen perusmalli. Takapenkki on irrotettu kokonaan, ja sen tilalle on asennettu karkealla huovalla vuoratusta vanerista tehty kaukalo. Tilaa löytyy 923 litraa. Mitoiltaan paku vastaa tietysti kaikilta osin tavallista viisiovista, josta takapenkki on taitettuna alas.

Takaovista on pääsy tavaratilaan. Kustannusten pudottamiseksi on tehty kaikki: kukapa kaipaisi esimerkiksi sähköikkunoita tavaratilaan?

Pakuversiota saa kahdella moottorilla, 1,2-litraisena bensana tai 1,1-litraisena dieseliä.

Jälkimmäisen käytännön suorituskyky on tavalliseen arkiajoon riittävä, vaikka moottoriteiden rampit vaativat rohkeaa kaasunkäyttöä.

Millainen ajettavuus?

Ajettavuudessa, sisämelussa eikä muussa ole eroa tavalliseen Rioon verrattuna. Edut tulevat esiin käytössä: pakettiautoksi rekisteröidyllä Riolla saa ajaa bussikaistoilla merkkien niin salliessa. Sen saa myös pysäköidä vain pakettiautoille tarkoitetuille pysäköintialueille. Toisaalta pakettiautolla ajamisen kieltävät merkit koskevat myös Rio Vania. Kesäisillä moottoriteillä tulee vastaan toinen rajoitus: 100 km/h on maksiminopeus, vaikka auton ajettavuus ei eroa mitenkään henkilöautoversiosta.

Verojen ja vakuutusten puolesta Rio Van pesee viisipaikkaisen sisarensa, mutta vain vaivoin. Dieselin ajoneuvo- ja käyttövoimaverot ovat ensi vuoden alusta henkilöautossa 462,09 euroa vuodessa, pakettiautossa vain 176,66 euroa.

Entä vakuutusmaksut?

Vakuutusten puolella otimme kokeeksi tarjoukset vain yhdestä yhtiöstä, LähiTapiolasta. Tämä antaa kuitenkin oikean suunnan hinnoille. Henkilöautoversion liikennevakuutus maksaa 185,89 euroa, pakettiauton 307,68 euroa. Kaskovakuutuksissa parhaalla vakuutuksella on noin 40 euron ero henkilöautoversion eduksi. Henkilöautomallin vakuutukset täysillä bonuksilla maksavat yhteensä 695,90 euroa vuodessa, pakettiautomallin puolestaan 859,75 euroa.

Pakettiauton työn laatu ei ihan täysin vakuuta. Tavaratilan verhoilu irvistelee jo 2 000 kilometrin ajon jälkeen.

Teoreettiset vakuutus- ja verokulut henkilöautoversiossa ovat siis 1 157,99 euroa vuodessa, pakumallissa 1 037,09 euroa vuodessa. Tarkan markan kuljettaja, joka ei koskaan kuljeta ketään takapenkillä, saattaa siis päätyä pakuversioon hieman alempien hallinnollisten kulujen vuoksi – eikä se alempi nopeusrajoituskaan haittaa, jos ajoa moottoriteillä ei tule.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?