Autoliitto: Nykyautot tallentavat matkustajien tietoja ja kykenevät lähettämään ne eteenpäin - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliitto: Nykyautot tallentavat matkustajien tietoja ja kykenevät lähettämään ne eteenpäin

Autoliitto selvitti yhdessä sisarjärjestöjensä ja FIA:n kanssa, mitä tietoja nykyautot keräävät ja kykenevät välittämään eteenpäin. Euroopan autojärjestöt haluavat, että kuluttaja saa itse päättää kuka näitä tietoja käyttää ja kerätäänkö niitä laisinkaan.

25.11.2015 10:30

Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa niiden käytöstä ja tätä tietoa on mahdollista hyödyntää monin tavoin. Harva autoilija kuitenkaan tietää, mitä kaikkea dataa oma auto tallentaa ja välittää eteenpäin.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n alue 1, joka edustaa eurooppalaisia autoilijoita, selvitti kahdesta uudesta autosta, mitä kaikkea tietoa ne keräävät. Toinen ajoneuvoista oli perinteinen polttomoottoriauto ja toinen sähköauto.

Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja ja pystyvät välittämään näitä eteenpäin autonvalmistajalle. Muistiin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet ja sitä kautta mahdolliset väärinkäytökset, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Vikatiedot luonnollisesti tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle.

Tietojen tallentuminen ja verkon välityksellä yhteydessä olevat autot mahdollistavat monien autoilijaa hyödyttävien palveluiden tarjoamisen, mutta asiaan liittyy myös sudenkuoppia. Esimerkiksi tällä hetkellä vain autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen keräämään dataan. Kuluttajille jää myös epäselväksi, mitä kaikkea tietoa heidän autonsa keräävät, käsittelevät, tallentavat ja välittävät eteenpäin.

My Car My Data -kampanja käynnistyi

Autoliitto käynnisti tiistaina yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa yhteydessä olevien autojen (connected car) yleistyessä. Kampanja vaatii huomion kiinnittämistä tietosuojaan, kuluttajien valinnanvapauteen sekä vapaan ja reilun kilpailun varmistamiseen eri palveluntarjoajien välillä.

Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että autonvalmistajan sijaan ajoneuvon omistaja omistaa myös auton keräämän datan. Autonvalmistajien pitää myös julkaista yksityiskohtainen, helposti saatavilla oleva ja helppotajuinen lista niistä tiedoista, mitä kukin automalli tallentaa ja välittää.

Auton kuljettajalla on oltava halutessaan mahdollisuus katkaista tietojen käsittely ja välittäminen eteenpäin. Autonomistajaa ei saa myöskään sitoa autonvalmistajaan tai sen valitsemiin palveluntuottajiin, vaan kuluttajalla pitää olla vapaus valita, mitä palveluntarjoajia se eri toimintoihin käyttää.

FIA alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 90 % autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.

Peräti 95 % vastanneista oli sitä mieltä, että autoilijoiden oikeuksien turvaaminen tässä asiassa edellyttää erityistä lainsäädäntöä. Tutkimukseen osallistui noin 12 000 vastaajaa 12 Euroopan maasta. Myös Suomi oli mukana tutkimuksessa.

Animaatio aiheesta: www.youtube.com/watch?v=COX4lWnVxwQ

Lisätietoa verkosta: www.mycarmydata.eu

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?