Autot

Honda Civic Type R GT: Tässä on ajamisen riemua!

Julkaistu:

KOEAJO
Kun auton mittaristosta voi löytää myös tiedon G-voimasta, tajuaa hölmömpikin, ettei nyt istuta ihan tavanomaisessa perheautossa.
Myös tanakat kuppi-istuimet punaista väritystä myöten viestivät autosta, joka on tehty liikkumaan vilkkaasti. Reunoilta tiukaksi topattu kuljettajan istuin on varsinkin keskiselän kohdalta muotoiltu kevyemmän keskisarjan kuskia ajatellen.

Takaspoilerin liioittelevuus lähinnä hymyilyttää, mutta aerodynamiikasta vastaavat insinöörit pystyvät takuulla perustelemaan ratkaisunsa.


Aiempaan nopeampi ja voimakkaampi Honda Civic Type R on valmistajan mukaan tiekäyttöön kesytetty rata-auto. Kyllä, mieluummin teillä kuin kaupunkien mukulakivikaduilla. No, jotenkuten niilläkin, mutta sitten mennään tanakasti rynkyttäen.

Viisiovisuuskaan ei laimenna imagoa, sillä takaovet on naamioitu taitavasti kylkilinjaan. Perheautomaisuutta edustaa tavaratilan koko. Käytettävyydeltään se ei ole huippua, mutta vetoisuus on yllättäen peräti 498 litraa, mikä on 58 litraa enemmän kuin Civic-sedanissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuitenkin tämän auton kohdalla ovien määrä ja takapaksin koko ovat toissijaisia asioita. Tässä on kyse nyt ajamisen nautinnosta.

Eniten etuvetoisessa Type R GT:ssä viehättää se, kuinka ohjaus ja alusta toimivat. Kun kevyehkössä autossa on hevosvoimia 310 ja vääntöä 400 newtonmetriä, alkaa miettiä, kuinka auto käyttäytyy kiihdytyksissä.


Ei huolta. Kuten autoon aiemmin Slovakiassa tutustunut Toni Jalovaara kirjoitti kesäkuussa IS:ssa, etuvetoisiin liittyvä ohjauksen vetely ratkaistiin sijoittamalla etupyörien tuentaan kaksi olkatappia, joilla voimansiirron väännön vaikutus saatiin leikattua vajaaseen puoleen tavalliseen Civiciin verrattuna.

Ohjaustehostin toimii sähköisestä tehostuksesta huolimatta siten, että kuljettajalla pysyy vankka tuntuma ajokkiinsa tiukoissakin kurveissa.


Kun haluaa vielä lisää potkua, vasemman käden puolelta löytyy +R-nappi. Painalluksen jälkeen näyttö muuttuu tulenpunaiseksi ja moottori reagoi tavallistakin herkemmin kaasuun. Samalla vääntökäyrä muuttuu aggressiivisemmaksi ja ohjaus raskaammaksi ja tarkemmaksi. Hetken voi kuvitella itsestään vaikka mitä, kunnes muistikuvat suomalaisista nopeusrajoituksista palauttavat maltin, jalka nousee kaasulta ja sormi painaa aavistuksen vastahakoisesti uudelleen taikanappia.

Vaihdekepin liikeradat ovat lyhyet ja napakat. Ajotietokone usuttaa vaihtamaan tiuhaan isompaa vaihdetta pykälään. Jo 80 kilometrin tuntivauhdissa näyttö kehottaa kuutosta päälle, mikä ei tuo minkäänlaisia ongelmia. Kiihtyvyyttä piisaa senkin jälkeen, ja vääntöä riittää laajalla kierrosalueella.

Jo vakiovarustelu on hyvä. Jos istuinten lämmityskytkintä ei kojetaulusta löytynytkään, niin automaattinen ilmastointi, varashälytin, vakionopeudensäädin, ajonhallintajärjestelmä, 19-tuumaiset kevymetallivanteet, LED-huomio- ja lähivalot, sähkösäätöiset ja lämmitettävät sivupeilit, sumuvalot, mäkilähtöavustin, urheiluistuimet, kaupunkiliikenteen hätäjarruavustin ja mukautuva jousitusjärjestelmä ynnä paljon muuta on listattuna. GT-taso tuo sitten vielä lisää herkkuja, kuten esimerkiksi navigaattorin, kaistavaroittimen, kuolleen kulman avustimen ja poikittaisliikenteen varoittimen.


Jotta kaikki ei olisi pelkästään auvoista, niin kääntöympyrä tuntuu kovin suurelta. Paljon oleellisemmalta ongelmalta tuntuu se, että riippuen kuljettajan koosta ja tekemistään istuimen sekä ratin säädöistä, nopeusmittari jää suurella todennäköisyydellä katseelta ratin peittoon.

Honda Civic Type R GT Pack 2.0 i-V-TEC MT


MOOTTORI R4, turbo, 1 196 cm³, 228 kW (310 hv)/6 500 r/min, 400 Nm/2 500–4 500 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 270 km/h
KULUTUS 7,3 l/100 km
CO2-PÄÄSTÖT: 170 g/km
VOIMANSIIRTO M6, etuveto
MITAT p 4 390 m, l 1 878, k 1 466 mm, akseliväli 2 594 mm, tavaratila 498–1 214 l, tankki 50 l
HINTA alkaen 50 500 euroa

Kiitämme

Ajamisen fiilistä

Varustelua

Napakasti toimivaa vaihdekeppiä

Moitimme

Nopeusmittarin sijoittelua

Takaspoilerin räikeää muotoilua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt