Fisker Karma palaamassa saksalaisen ja kiinalaisen yhteistyö myötä - Autot - Ilta-Sanomat

Fiskerin paluu, osa II (tai III...)

Uudenkaupungin autotehtaillakin kokoonpannun Fisker Karman tarina näytti olevan ohi muutama vuosi sitten firman ajauduttua selvitystilaan. Nyt sen uumoiltu paluu jatkuu – yllättävien firmojen avulla.

Fisker Karma.

16.11.2015 15:55

Apu tulee Saksasta ja Kiinasta, mutta kerrataanpa ensin, miten Fisker Karman tarina on edennyt.

Aston Martinin entisen suunnittelijan, Henrik Fiskerin visio tulevaisuuden unelma-autosta ei koskaan oikein ottanut tuulta alleen. Sarjahybriditekniikkaan perustunut iso loistoauto Fisker Karma oli rohkeasti muotoiltu ja kohtuullisen hyvällä suorituskyvyllä ladattu kulkupeli. Sen ongelma vain oli, ettei kukaan oikein halunnut autoa.

Fisker Karma oli sisätiloiltaan ahdas, eikä sen kulutuslukemat olleet todellakaan kovin ympäristöystävällisiä: toki autolla pääsi teoreettisesti sata kilometriä 4,5 litralla, mutta kaksilitrainen, aggregaattina toiminut bensiinimoottori imuroi sähköä tuottaessaan bensiiniä 12 litran edestä sataa kilometriä kohden. Vajaat 1 800 myytyä autoa myöhemmin Fisker meni konkurssiin.

Kiinalaisen ja saksalaisen yhteistyön myötä takaisin baanalle?

Sittemmin auton oikeudet myytiin, kuinka ollakaan, kiinalaisille. Uusi omistaja on nimeltään Wanxiang. Se puolestaan on vaihtanut auton nimeksi pelkän Karman. Nyt Wanxiang suunnittelee mallin palauttamista tuotantoon.

Koska Fiskerin ensiesittelyn jälkeen on markkinoille tullut modernimpia ja energiatehokkaampia tapoja ajaa autolla, on Karmassakin päivitys edessä. Yhtiö ilmoittaa solmineensa nyt BMW:n kanssa sopimuksen, jonka mukaan saksalaisyritys toimittaa korkeajänniteakkujärjestelmän kiinalaisyhtiölle.

BMW käyttää akkujärjestelmää hybridiurheiluauto i8:ssa. Sen sähköntuotannosta vastaa puolestaan kolmesylinterinen ja 1,5-litrainen moottori, mutta tässä vaiheessa ei ole vielä tiedossa, nähdäänkö samainen voimalaite myös Karman konepellin alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?