Suomen Volkswagenin nettisivuille ilmestyi uutta tietoa – kymmenilletuhansille lisää veroa? - Autot - Ilta-Sanomat

Suomen Volkkarin nettisivuille ilmestyi uutta tietoa: Kymmenilletuhansille lisää veroa? – VW kommentoi

Volkswagenin päästöskandaalin seuraukset kuluttajille alkavat hiljalleen saada muotoaan.

Luvassa voi olla lisäkuluja heille, joilla on päästöskandaalin pariin kuuluva automalli.

12.11.2015 13:01

Toistaiseksi ei ole ollut selkeää käsitystä siitä, kuinka kyseessä olevien dieselmoottoreiden typenoksidien saattaminen vaaditulle tasolle vaikuttaa moottorin muihin ominaisuuksiin.

Nyt asiasta on mahdollisesti saatu ensimmäisiä viitteitä.

Suomen Volkswagen-sivustolle on ilmestynyt seuraavanlainen ilmoitus:

”Varotoimenpiteenä ilmoitamme, että jotkut nettisivustolla mainitut CO2-päästöt ja polttoaineenkulutusarvot ovat parhaillaan tarkistuksessa. Päivitämme arvot tarpeen mukaan tarkistusprosessin päätyttyä.”

Ilmoituksessa ei mainita tarkemmin, mitä automalleja ja moottoreita tämä tarkistusprosessi koskee. On kuitenkin todennäköistä, että se liittyy juuri päästöskandaalin aiheuttamiin toimiin. Kyseessä ovat oletettavasti uudet tai uudehkot autot.

Lisää veroja?

VW:n ilmoituksesta voidaan päätellä jotakin myös jo liikenteessä olevien autoyksilöiden korjauskohtalosta. Kun kyseessä olevien dieselmoottoreiden huijausohjelma poistetaan ja kymmenilletuhansille autoille tehdään Suomessa niihin tarvittavat muutokset, on todennäköistä, että niiden viralliset kulutusarvot nousevat.

Vastakohtainen suunta olisi moottoreiden tehon laskeminen.

 

Toistaiseksi ei tiedetä, kuinka vanhoihin autoihin muuttuva, kohonnut CO2-arvo voisi ulottua.

Kulutuksen noustessa myös CO2-lukemat kohoavat. Jo liikenteessä olevien autojen autoveroon tullaan tuskin Suomessa koskemaan, vaikka todennettu päästölukema nousisikin, mutta vuosittain perittävään ajoneuvoveroon kohonneet CO2-lukemat voivat hyvinkin vaikuttaa.

Luvassa olisi siten lisäkuluja heille, joilla on päästöskandaalin pariin kuuluva automalli. Jos ajoneuvoveron nousu ei koskisikaan kaikkia autoyksilöitä, tulee kohonneen kulutuksen muodossa joka tapauksessa lisää kuluja ja veroja: liikennepolttoaineet ovat Suomessa raskaasti verotettuja.

Korjaus klo 1630: Uutisessa kerrottiin alun perin, että ”päästöhuijaus on sittemmin laajennut myös tiettyihin VW-yhtymän 1,4-litraisiin bensiinimoottoriautoihin, joissa on sylinterien lepuutusjärjestelmä”. Lause on poistettu uutisesta virheellisenä.

EU-komissio vaati alkuviikosta, että Volkswagen antaa selvityksen kymmenen päivän kuluessa autojensa hiilidioksidipäästöistä. Suomen Volkswagenin nettisivuilla ilmoitetaan, että jotkin tiedot saattavat olla virheellisiä.

Volkswagenin kommentti: Kyseessä ovat oletettavasti uudet tai uudehkot autot

Volkswagenin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen korostaa, että VW:n mainituissa päästöissä on kyse kahdesta erillisestä asiasta.

– Niin sanotussa vanhemmassa tapauksessa, jossa on kyse Nox-päästöistä (typpioksidipäästöt) autoja korjataan joko ohjelmiston päivityksellä tai mekaanisella korjauksella.

– Toisessa tapauksessa taas on kyse siitä, että Volkswagenin sisäisissä tutkimuksissa on havaittu epäselvyyksiä CO2-päästöarvojen tyyppihyväksyntämäärittelyssä, eli joidenkin mallien CO2-päästötasot ja siten polttoaineenkulutuslukemat oli mahdollisesti asetettu liian alhaisiksi.

– Kyseessä ei siis ole tekninen asia, eikä autoja korjata millään tavoin. Jos todetaan, että myyntidokumenteissa esiintyvässä arvossa on virhe, ne korjataan oikeiksi tyyppihyväksyntään. Maailmanlaajuisesti epäilyn alla on noin 700 000 dieselautoa ja noin 100 000 bensiiniautoa, ja näistä bensiiniautoista vain yksi moottorityyppi (1,4-litraisella ACT-lepuutusjärjestelmällä varustetut autot).

– Ilmoituksessamme (nettisivuillamme) ei mainita tarkemmin, mitä automalleja ja moottoreita tämä tarkistusprosessi koskee. On kuitenkin todennäköistä, että se liittyy juuri päästöskandaalin aiheuttamiin toimiin. Kyseessä ovat oletettavasti uudet tai uudehkot autot.

– Tämä koskee siis vain epäilyksen alla olevia CO2-päästötapausautoja. Sivustolta näkee jokaisen mallin kohdalla erikseen, mitä moottorityyppiä epäilykset tällä hetkellä koskevat.

Karjalainen sanoo, että tutkimukset ovat kesken, joten nämä mallit ja moottorityypit ovat vielä epäilyksen alaisia. Suomessa nämä epäilyt koskevat vain pientä osaa autoja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?