Autot

Kohuttujen talvirenkaiden testi alkoi – voiko 400 eurolla saada hyvät renkaat?

Julkaistu:

IS TESTAA
IS aloitti kohuttujen talvirenkaiden kestotestin. Voiko kunnollisen rengassarjan saada 400 eurolla?
Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin syksyllä kiinalaisvalmisteisesta talvirenkaasta, jonka tarkoituksena on ottaa iso siivu Suomen markkinoista.

Vannetukun toimitusjohtaja sanoi IS:lle, että yritykselle riittää renkaan markkinalle tuomiseen se, että sen rengas päihittää muutaman vuoden takaisen testivoittajarenkaan.

Vannetukun mukaan sen kiinalaisvalmisteiset renkaat ovat jokaisella kuudella osa-alueella paremmat kuin Nokian muutaman vuoden takainen testivoittaja. Vannetukun valmistuttamat Triangle-renkaat ovat huomattavasti halvemmat kuin muut niin sanotut merkkirenkaat.

Hinta: 400 tai yli 800 euroa

Esimerkiksi nykyään hyvin yleisessä rengaskoossa 225/45R17 kiinalaisvalmisteinen, mutta suomalaista insinöörityötä oleva Triangle Ice Link -nastarengas maksaa noin sata euroa kappale – koko kierros siis 400 euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nokian renkaiden valmistama Hakkapeliitta 7 -nastarengas, eli sama rengas, jota Vannetukku käyttää verrokkirenkaana omalle nastarenkaalleen, maksaa nettikauppojen hinnastoissa noin kaksi kertaa enemmän – jopa yli 800 euroa.

Jos auton rengassarja maksaa vain puolet siitä rahasta, jonka suomalaiset autoilijat ovat tottuneet sijoittamaan, ja samalla saa vielä hyvää laatua, niin tämähän täytyy jollain tavalla yrittää selvittää. Voiko halpa olla hyvä?


IS ottikin Triangle Ice Link -rengassarjan talven mittaiseen käyttötestiin. Renkaat laitettiin autoon alle heti marraskuun ensimmäisellä viikolla. Nyt odotetaan, että tulisi kunnon talvi, jotta pääsisi kokeilemaan, onko kiinalaisvalmisteisesta renkaasta mihinkään.


Vaikka rengas on tehty Kiinassa, se on kuitenkin täysin suomalaista insinöörityötä ja renkaan nastat on laitettu kiinni suomalaisilla nastoituskoneilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kävimme tiedustelemassa myös kansalaisten mielipidettä kiinalaisista renkaista. Lisätieto muutti ainakin parin miehen käsityksiä, kuten oheiselta videolta käy ilmi.

Ota kantaa

Onko sinulla ollut koskaan kiinalaiset renkaat autossasi?

Kyllä 38% En muista 7% Minulla ei ole ollut autoa 2% Ei 53%
Ääniä yhteensä 28889

Näin testataan

IS:n rengastesti ei ole mikään tekninen vertailutesti, jossa Triangle-rengasta verrattaisi muihin talvirenkaisiin. Rengassarja otetaan autoon alle, niillä ajetaan normaalisti ja niiden käyttäytymistä ja toimintaa autossa ja eri olosuhteissa seurataan subjektiivisesti. Testin aikana ajetut kilometrit ja renkaan kuluvuus kirjataan ylös.

Renkaan urasyvyyttä mitataan kahden viikon välein ja samalla niiden ilmanpaineet tarkistetaan. Rengasvalmistajat suosittelevat talvirenkaissa pidettäväksi +0,2 baria korkeampaa ilmanpainetta kuin mitä autovalmistajat ovat auton ohjekirjaan kirjoittaneet. Talvella kylmä ilma laskee ilmanpaineita, jokainen 10 astetta pakkasta vähentää painetta noin 0,1 baria. Ilmanpaineet olisi hyvä tarkistaa vähintään kerran kahdessa viikossa, jotta rengas ei kulu liikaa, se kuluu tasaisesti ja toimii oikein.

Auto, johon renkaat asennetaan, on vuosimallin 2010 nelivetoinen BMW 320d. Kun renkaat asennettiin autoon, auton sisämelua mitattiin. Ennen talvirenkaiden asentamista autosta oli mitattu sisämelu verrokiksi kesärenkailla. Kesärenkailla, Continental Sport Contact 5 SSR, kuljettajan paikalla melu oli 80–100 kilometrin tuntinopeudessa 69–70 desibeliä riippuen asfaltin karkeudesta.

Triangle-nastarenkailla ajettaessa rengasäänet olivat täsmälleen samaa luokkaa. Vaikka nastojen ropinaa sanotaan turvallisuuden ääneksi, Trianglen tapauksessa nastat eivät siis tuoneet verrokkikesärenkaaseen nähden yhtään lisää äänimaailmaa.

Uusia nastatalvirenkaita ostettaessa on tärkeä muistaa renkaiden sisäänajo. Ensimmäiset parituhatta kilometriä olisi syytä ajaa varovaisesti, jotta nastat pysyisivät renkaissa paikoillaan. Triangle-nastarenkaissa on nastojen ympärillä röpelökuvio, jonka poiskuluminen kertoo, että renkaat ovat sisäänajetut.

IS:n nastarenkaan kestotesti alkoi tästä jutusta. Kestotestin vaiheista raportoidaan myöhemmin IS:n verkkosivuilla ja talvirengaskauden päätyttyä julkaistaan loppuraportti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt