IS Islannissa: Näin ajetaan laavasaarella

Kun firman nimi on tuttu peräti legendaarisesta Top Gear -auto-ohjelmasta, on lupa odottaa suuria.

Islannissa 6x6-pyöräinen Hilux kelpaa tieliikennekäyttöön. Suomessa lupaa tuskin Trafilta heltiäisi. Maavaraa pienimmilläänkin reilut 37 senttimetriä.

14.11.2015 16:43

Sellainen autonvalmistaja tai pikemminkin -rakentaja on yritys nimeltä Arctic Trucks. Pääsimme pikakokeilemaan muutamia Arcticin rakentamista maastolaitteista niiden syntysijoilla eli Islannissa.

Lähtökohtana on, että kaikki Arctic Trucksin rakentamat autot on tarkoitettu maastoon. Pohjana on useimmiten Toyota, mutta tarvittaessa islantilaisfirma muuntaa myös muitakin merkkejä, vaikkapa Fordeja tai Isuzuja.

Vain se vaihtelee, minkä tyyppisiin tehtäviin ja kuinka haastavalle pinnalle valmis auto lopulta parhaiten sopii.

Vajaan kymmenen sentin alustakorotus ja 38-tuuman kumit. Tätäkään ei meillä saisi ihan helpolla kilpiin.

Perussääntönä kaikissa tapauksissa on, että maastoauton rakentaminen lähtee aina renkaista. Yksi rengastyyppi toimii parhaiten hangessa, toinen kivikossa, kolmas mudassa ja niin edelleen.

Rengasvalinnan puitteissa autoja sitten korotetaan, niiden jousitusta ja akselistoja muutetaan ja pyöräkoteloja suurennetaan.

Kesyin versio on AT33-malli, jonka saa katsastettua Suomessakin ilman erikoislupia.

Varusteluun kuuluvat lähes poikkeuksetta myös herkimmin osumaa ottavia osia suojaavat panssaroinnit ja kiinni jäämisestä pelastavat vinssit. A-pilaria pitkin kulkeva ”snorkkeli” on usein merkki maastoauton ainakin jonkinlaisista uintikyvyistä – sen kautta kulkee nimittäin moottorin tarvitsema ilma.

Minkälainen äärimmäisyyksien maasturi on ajaa? Tavallisissa oloissa eli vaikkapa asvaltilla lähinnä kamala. Ilmapallorenkaat pompottavat ja ohjauksen tunto on lievästi sanottuna etäinen. Tavallista suuremmasta leveydestä on onneksi vakausmielessä iloa.

Yksi käyttötarkoitus on ääriolosuhteiden retkeilyauto.

Mitä huonommaksi pinta muuttuu, sitä enemmän maastovirityksiä alkaa arvostaa. Kokeilemamme auton rengaspaineita voi esimerkiksi laskea napista, jolloin kumi kantaa kuormaa paremmin. Vetopyörästön tiheämmät välitykset tuntuvat kiihdytettäessä.

Taitavan kuskin käsissä Arctic Truck -Hiluxin saa vietyä niin pahoihin paikkoihin, että traktorillakin saattaa jo olla kova työ pysyä perässä – tavallisemmasta Toyotasta puhumattakaan.

Ehkä suurin yllätys islantilaislähtöisessä Arctic Trucksissa on kuitenkin sen Suomi-kytkentä. Arcticin paja löytyy nimittäin myös Sipoosta – aivan kuten Dubaista, Krasnojarskista Etelä-Afrikan Pretoriastakin.

Nelivedon paikka.

Arctic-Hiluxeja löytyy myös Etelämantereelta, jossa niitä käyttää liikenne- ja viestinäministeriön alaisuudessa toimiva Ilmatieteen laitos.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?