Autot

Sadoilletuhansille ajoneuvolle tulossa kokonaan uusi vero, valtiolle maalataan jo miljoonatappioita

Julkaistu:

verotus
Suomen Motoristit ry (SMOTO) vaatii, että moottoripyörien ajoneuvoveron valmistelusta luovutaan. Motoristien mukaan uusi vero haittaisi moottoripyöräharrastusta sekä vähentäisi alan kaupankäyntiä ja työllistävyyttä.
”Uusi vero ei välttämättä edes kasvata valtion moottoripyöräilystä saamaa verokertymää, eikä yksittäiseen harrastustoiminnan muotoon ja yksittäiseen toimialaan kohdistuva vero ei ole kestävää veropolitiikkaa”, yhdistys summaa.

Hallituksen esitys moottoripyörien ja rekisteröityjen veneiden vuosiverosta ja sittemmin alkanut veron valmistelu muuttaa valtion verotuksen luonnetta periaatteellisesti oleellisella tavalla.

Kansalaisten harrastuksiin rajatusti kohdistuvat verot eivät ole myöskään tähän saakka kuuluneet verotukseen, SMOTO täsmentää.

Motoristien mukaan uusi vero on askel tähän suuntaan ja se saattaa johtaa vastaavien muiden verojen käyttöönottoon. Yksittäisiin toimialoihin kärjistetysti kohdistuvat verot eivät myöskään ole kuuluneet laajasti veropolitiikan välineistöön.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Tähän suuntaan ei tule edetä, vaan kulutusverotuksen valtiontaloudelliset tavoitteet tulee saavuttaa laaja-alaisten verojen kautta, esimerkkinä arvonlisäverotus”.

Uusi vero tulee yhdistyksen mukaan ohjaamaan motoristien käyttäytymistä tavalla, joka heikentää olennaisesti veron valtiontaloudellista hyötyä. Nykyisin moottoripyöräkanta on ajoneuvorekisterissä pääsääntöisesti liikennekäytössä joko ympärivuotisesti vakuutettuna tai seisontavakuutuksessa.

”Uuden veron myötä moottoripyöräkanta tulee siirtymään ajoneuvorekisterissä pääsääntöisesti pois liikennekäytöstä veronmaksun välttämiseksi”, SMOTO ry ilmoittaa ja jatkaa:

”Vakuutusjärjestelmän oletettava mukautuminen verotukseen voimistaa ohjausta. Moottoripyörät tullaan ilmoittamaan liikennekäyttöön ja siten veronalaisuuteen ja vakuutusmaksun piiriin vain harkittuina käyttöajankohtina. Käyttäytyminen supistaa verokantaa merkittävästi ja tekee verokertymän ennakoinnista vaikeaa. Se voi johtaa verotuksen ei-suotaviin korjausliikkeisiin”.

Moottoripyörien, varusteiden ja tarvikkeiden myynti on vaikeuksissa talouden pitkittyvän taantuman vuoksi. SMOTO:n mukaan uusi vero edelleen supistaa alan myyntiä, joka lisää yritysten taloudellisia vaikeuksia ja vähentää työllistävyyttä. Tämä ketju johtaa valtion verotulojen supistumiseen ja työllisyysmenojen lisääntymiseen.

”Ei ole selvää, että moottoripyörien ajoneuvovero kasvattaa valtion moottoripyöräilystä saamaa verokertymää nettomääräisesti. Veroon mukautuminen ajoneuvojen liikennekäytössä pitämisessä yhdessä harrastustoiminnan supistumisen ja vähenevän kaupankäynnin kanssa voivat jopa vähentää moottoripyöräilyn verotuloja nykyisestä”, motoristit sanovat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Mikäli hallitus jatkaa moottoripyörien vuosiveron suunnittelua, ovat vähimmäisvaatimuksena moottoripyörien autoveron merkittävä alentaminen tai poistaminen taloudellisten haittojen kompensoimiseksi, harrastusajoneuvoille oikeudenmukaisen aidon päiväkohtaisen veronmaksun takaaminen joustavin menettelyin sekä verovapauden myöntäminen yli 25 vuotta vanhoille moottoripyörille”.

SMOTO:n mukaan tämän vuotisella ajokaudella liikennekäytössä oli noin 241000 moottoripyörää. Merkittävä osa näistä pyöristä oli seisonta- tai museovakuutuksessa.

Ota kantaa

Kannatatko moottoripyörien nykyistä kovempaa verotusta?

Kyllä 28% En 72%
Ääniä yhteensä 20867

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt