TM: Vakava asia mennyt melkein kaikissa uusissa autoissa pieleen – ”vain kolmen kanssa olemme päässeet kehumaan” - Autot - Ilta-Sanomat

TM: Vakava asia mennyt melkein kaikissa uusissa autoissa pieleen – ”vain kolmen kanssa olemme päässeet kehumaan”

Vielä kymmenen vuotta sitten Tekniikan Maailman kaukovalotesteissä vilisi kymppejä. Toisin on nykyään.

Tukeva valorauta helpottaa lisävalojen asennusta. Toinen hyvä vaihtoehto on pultata kiinnitysrauta muovipuskurin takana (toivottavasti) odottavaan sopivaan törmäyspalkkiin.­

9.11.2015 9:29

Taustalta löytyvät uusissa autoissa kovaa vauhtia yleistyneet led-ajovalot ja niiden myötä tapahtunut halogeeni-apukaukovalojen häviäminen. Lopputuloksena monen nykyauton kaukovalot ovat huonompia kuin edellisissä mallisukupolvissa.

Surkeimpia nykyautojen kaukovaloja TM kuvaa ”huolestuttavan huonoiksi”.

”Vain kolmen valitettavan kalliin auton kohdalla (BMW X5, Lexus GS 450h ja Mercedes-Benz CLS) olemme päässeet kunnolla kehumaan led-kaukovaloja”, laboratorioluokan valomittauksia tekevä lehti summaa kokemuksiaan uusimpien autojen ”pitkistä”.

Vaivasta olisi mahdollista päästä tuttuun tapaan keulalle pultattavilla lisävaloilla, mutta niidenkin asentaminen on monimutkaistuneen sähkötekniikan myötä vaikeutunut aiemmasta huomattavasti.

Myöskään automallikohtaisia asennusohjeita ei ole juuri saatavilla.

”Suurellakaan lisävalovalmistajalla ei ole resursseja selvittää kaikkien autojen sähköasennuksia ja laittaa niitä yleiseen jakoon. Vaikka joku niin tekisikin, kuka vastaisi mahdollisen virheasennuksen seurauksista”, TM 21/2015 kirjoittaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?